Debat

Test din viden om test

DEBAT: Du bør sætte dig ind i den mest elementære viden om test, inden du udtaler din mening, skriver tidligere chefredaktør på fagbladet Folkeskolen, Thorkild Thejsen, der har lavet en test om test.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thorkild Thejsen
Journalist og tidligere chefredaktør på fagbladet Folkeskolen

100 millioner kroner er der foreløbig brugt på de obligatoriske nationale test. Og hvis ellers skidtet virker, skal elever i folkeskolen - store som små - kunne klare at blive testet mindst 45 minutter foran skærmen. Derfor kan du sagtens klare den følgende lille test om test på tre-fire minutter.

De officielle test er indrettet, så man hele tiden automatisk får et sværere spørgsmål, hvis man svarer rigtigt. Den følgende test indeholder derimod kun helt nemme spørgsmål, som alle med en mening om test skal kunne klare. Og så får du de rigtige svar med det samme.

Er du parat? Se på uret og gå så i gang!

De officielle test er indrettet, så man hele tiden automatisk får et sværere spørgsmål, hvis man svarer rigtigt. Den følgende test indeholder derimod kun helt nemme spørgsmål.

Thorkild Thejsen
Journalist og tidligere chefredaktør for fagbladet Folkeskolen

A:
1: Regeringen besluttede at indføre obligatoriske nationale test for alle danske skoleelever fra 2. klasse og opefter, fordi Pisa-undersøgelserne viser, at det giver bedre resultater?

Ja:□ Nej:□

2: Regeringen besluttede at indføre obligatoriske nationale test, fordi danske lærere ikke tester eleverne ret meget?

Ja:□ Nej:□

3: Testresultaterne vil vise elever, forældre og lærere, hvordan det går eleverne i skolen.

Ja:□ Nej:□

Facitliste A:
A1: Ja! Ulla Tørnæs sagde, at man ville indføre testene, fordi Pisa undersøgelserne viser, at nationale test virker. Men Pisa viser, at lande som Finland og Singapore scorer højest - og de har ikke nationale test. Og så skal privat- og friskoler i øvrigt ikke teste.

A2: Nej! Danske lærere tester allerede meget. Faktisk bruger 95 procent af lærerne test for at forbedre deres undervisning og hjælpe de enkelte elever.

A3: Nej! Testene gennemføres på en computer, og der er en masse, som slet ikke kan måles. Selv i et fag som matematik er der store, væsentlige områder, der ikke kan testes på en computer.

B:
1: De obligatoriske nationale test viser elever, lærere og forældre hvor og hvordan, der skal sætte ind for at opnå bedre resultater.

Ja:□ Nej:□

2: Der finde allerede en række såkaldte diagnostiske test, som lærerne kan bruge til at forbedre og målrette deres undervisning.

Ja:□ Nej:□

3: Den ansete britiske uddannelsesforsker Peter Mortimore, som kender det danske skolevæsen godt og har været brugt af OECD og rådgivet den danske undervisningsminister, har anbefalet at indføre de obligatoriske nationale test.

Ja:□ Nej:□

Facitliste B:
B1: Nej! Testene fortæller ikke, hvor der skal sættes ind for opnå bedre resultatet. Testresultaterne viser kun, hvor dygtig eleven har været til at løse testens opgaver. Eller hvor heldig!

B2: Nej! Der findes allerede test, som lærere bruger til at forbedre og målrette deres undervisning med. Men der er brug for at blive udviklet en masse nye diagnostiske test - og for at udvikle evalueringskulturen. Tænk, hvad skolen kunne have fået for 100 millioner kroner.

B3: Nej! Den ansete forsker har været brugt af både OECD og den danske undervisningsminister, men han advarer kraftigt imod at indføre obligatoriske nationale test, ligesom han taler imod at offentliggøre resultaterne. Det fører til dårligere elevresultater, siger han.

C:
1: Bertel Haarder har sagt: "De obligatoriske nationale test er diagnostiske, de vil blive et godt værktøj for lærerne."

Ja:□ Nej:□

2: Bertel Haarder har sagt: "De obligatoriske nationale test vil ikke blive brugt til at sammenligne skoler med."

Ja:□ Nej:□

3: Lars Løkke Rasmussen har sagt: "Test er kommet for at blive. Hvis man ikke følger med i udviklingen i temperaturen i den steg, man har i ovnen, hvordan ved man så, hvornår den er færdig."

Ja:□ Nej:□

Facitliste C:
C1: Ja! Bertel Haarder har igen og igen kaldt de nationale test for diagnostiske - selv om de ikke er diagnostiske, men udelukkende er kontroltest.

C2: Ja! Bertel Haarder har sagt, at testen aldrig vil blive brugt til at sammenligne skoler med. Men han har også sagt det modsatte.

C3: Ja! Lars Løkke har sammenlignet undervisning og test af elever med at stege flæskesteg. Det gjorde han den 3. marts på Strandgårdsskolen i Ishøj!

Tjek dit testresultat
8 - 9 rigtige svar: Bravo! Du har en elementær viden om test. Bland dig endelig i debatten.

7 - 5 rigtige svar: Hmm! Du bør vist læse lidt mere på lektien inden, du udtaler dig.

4 - 2 rigtige svar: Ærlig talt! Hvor uvidende kan man være? Tør du ha' en mening om test?

1 - 0 rigtige svar: Hallo! Er der nogen hjemme? Jeg giver ikke meget for din mening om test.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bertel Haarder

Fhv. MF og minister (V)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1970)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024