Skolerne holder igen med reklame-millionerne

REKLAME: Set i forhold til omsætningen har landets skoler og ungdomsuddannelser skruet ned for millionudgifterne til reklame og markedsføring. Det viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet.
Per Bang Thomsen

Jeg var allerhelst fri for at reklamere, og jeg ærgrer mig, hver gang vi skal bruge en krone på at gøre de unge opmærksomme på, at der rent faktisk findes en relevant erhvervsuddannelse. Det kan man ændre, hvis man styrker vejledningen i skolerne, og det er det, politikerne skal vie deres opmærksomhed til.

Peter Amstrup
Formand for Danske Erhvervsskoler - Lederne

Landets grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler har valgt at holde lidt igen, når det kommer til reklamepostkort, åbent hus-arrangementer og brandingkampagner. Det viser en ny opgørelse, som Børne- og Undervisningsministeriet har lavet for Altinget | Uddannelse.

Selv om uddannelsesinstitutionerne brugte godt 10 mio. kr. ekstra på markedsføring i 2010 i forhold til året før, har der samlet set været et lille fald, hvis man ser udgifterne i forhold til skolernes samlede omsætning.

I 2009 blev 0,92 procent af omsætningen brugt på reklame og markedsføring, mens det var faldet til 0,88 procent i 2010. Det skyldes, at uddannelsesinsitutionernes samlede omsætning steg fra godt 34,6 mia. kr. i 2009 til 37,1 mia. kr. i 2009. Markedsføringsudgifterne steg derimod kun fra 317,5 mio. kr. til 328,18 mio. kr.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024