8. marts 2016 kl. 04.00
Arbejdsgruppe bag syv pejlemærker for udskoling
RAPPORT: Arbejdsgruppen, som skulle styrke kvaliteten i udskolingen, er ikke blevet enige om konkrete forslag – men fokuserer i stedet på syv pejlemærker. DA savner fokus på udskoling til erhvervsuddannelser.
Erik Bjørn Møller
JournalistFakta
Arbejdsgruppens syv pejlemærker:
* Skolens opgave i forhold til at udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer skal tydeliggøres og styrkes.
* Høje forventninger til alle elevers læringsudbytte og øget undervisningsdifferentiering.
* Øget variation og anvendelsesorientering i udskolingens undervisning.
* Alle elever, også de uddannelsesparate, skal udfordres og vejledes i deres valg af ungdomsuddannelse og karrierevalg.
* Undervisernes kompetencer i forhold til undervisning af elever i udskolingen skal styrkes, og folkeskole og ungdomsuddannelse skal have bedre kendskab til hinanden.
* Styrket pædagogisk ledelse og organisering af udskolingen.
* Øget elev- og forældreinddragelse i udskolingen.
* Skolens opgave i forhold til at udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer skal tydeliggøres og styrkes.
* Høje forventninger til alle elevers læringsudbytte og øget undervisningsdifferentiering.
* Øget variation og anvendelsesorientering i udskolingens undervisning.
* Alle elever, også de uddannelsesparate, skal udfordres og vejledes i deres valg af ungdomsuddannelse og karrierevalg.
* Undervisernes kompetencer i forhold til undervisning af elever i udskolingen skal styrkes, og folkeskole og ungdomsuddannelse skal have bedre kendskab til hinanden.
* Styrket pædagogisk ledelse og organisering af udskolingen.
* Øget elev- og forældreinddragelse i udskolingen.
Samarbejde med virksomheder og ungdomsuddannelser skal tænkes mere ind i undervisningen i de enkelte fag.
Sådan lyder en af pointerne fra arbejdsgruppen for styrket kvalitet i udskolingen, som netop har afleveret til sin rapport til undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).
Arbejdsgruppen blev nedsat i oktober sidste år og fik til opgave at udarbejde konkrete anbefalinger til, hvordan man kan styrke undervisningen i udskolingen fra 7.-9. klasse og forbedre overgangen til ungdomsuddannelserne.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen