CEPOS-undersøgelse fyrer op for testdebatten
Marie Dissing Sandahl
Det er ikke orden, at undervisningsministeren siger, at det er bedre, at man får lidt information end intet, for undersøgelsen er ikke "lidt information", det er vildledende information.
Christine Antorini (S)
Uddannelsesordfører
Endnu engang er den principielle diskussion om offentliggørelse af testresultater blusset op i Folketinget. Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) var tirsdag i samråd om den undersøgelse af undervisningseffekt, som tænketanken CEPOS offentliggjorde sidst i marts måned, og netop denne undersøgelse er oppositionens skrækscenarium for offentliggørelsen af testresultater i folkeskolen.
"Undersøgelsen bygger ikke på en anerkendt metode, og der er ikke noget videnskabeligt belæg for, at man kan sammensatte tallene sådan og lave top- og bundplaceringer," sagde uddannelsesordfører Christine Antorini (S).
Frygten er, at undersøgelser som denne vil få forældrene til at flytte sine børn fra skoler, der får en bundplacering - og dermed dræne skoler nederst på listen for elever på et ifølge oppositionen usagligt grundlag.