CEPOS-undersøgelse fyrer op for testdebatten

SAMRÅD: Oppositionen ser med gru paralleller fra CEPOS' folkeskoleundersøgelse til en eventuel offentliggørelse af nationale tests. Ministeren afviser at holde information tilbage for forældrene.
Marie Dissing Sandahl

Det er ikke orden, at undervisningsministeren siger, at det er bedre, at man får lidt information end intet, for undersøgelsen er ikke "lidt information", det er vildledende information.

Christine Antorini (S)
Uddannelsesordfører

Endnu engang er den principielle diskussion om offentliggørelse af testresultater blusset op i Folketinget. Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) var tirsdag i samråd om den undersøgelse af undervisningseffekt, som tænketanken CEPOS offentliggjorde sidst i marts måned, og netop denne  undersøgelse er oppositionens skrækscenarium for offentliggørelsen af testresultater i folkeskolen.

"Undersøgelsen bygger ikke på en anerkendt metode, og der er ikke noget videnskabeligt belæg for, at man kan sammensatte tallene sådan og lave top- og bundplaceringer," sagde uddannelsesordfører Christine Antorini (S).

Frygten er, at undersøgelser som denne vil få forældrene til at flytte sine børn fra skoler, der får en bundplacering - og dermed dræne skoler nederst på listen for elever på et ifølge oppositionen usagligt grundlag.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024