Danske Gymnasier vil have mere teknologi, verdensmål og "engineering"
STRATEGI: Teknologi, "engineering" og FN’s verdensmål skal fylde mere i undervisningen på de almene gymnasier. Det mener Danske Gymnasier. Lærerne er ikke imponerede.
![Danske Gymnasier vil nye ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på de almengymnasiale uddannelser.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/203277/76096.jpg)
![Tyson W. Lyall](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4639-tyson-w-lyall-2-48.jpg)
Tyson W. Lyall
RedaktørNy undervisningsform. Nyt fag. Mere teknologi. Øget fokus på verdensmål.
Det er nogle af hovedingredienserne i Danske Gymnasiers nye strategi, som skal ”sætte strøm til undervisningen i naturvidenskab” på stx og hf.
I strategien foreslår gymnasierektorernes forening en række indsatser, som skal sikre, at studenterne får ”relevante og bæredygtige kompetencer til videregående uddannelse i en foranderlig verden med nye krav og behov”.
Danske Gymnasiers prioriterede indsatser i overskriftsform:
* Undervisningspraksis
Danske Gymnasier vil have udviklet en ny engineering- og praksisorienteret undervisningsform.
Den skal ”højne elevernes viden og bevidsthed om, hvilke problemer, naturvidenskab kan bidrage til at løse. Udviklingen skal ”resultere i anvendelsen af en ny didaktisk praksis i naturvidenskabsfagene”.
* Undervisningsindhold
Danske Gymnasier vil have tydeliggjort ”undervisningens samtidsrelevans” ved at fokusere på FN’s verdensmål og store samfundsudfordringer.
”Naturvidenskabens rolle i løsning af epokale nøgleproblemer skal stå klart for alle gymnasieelever,” står der således i den nye strategi.
* Teknologi
Danske Gymnasier vil have indarbejdet mere teknologi i de naturvidenskabelige fag, så alle gymnasieelever bliver ”teknologisk myndige”.
Ifølge Danske Gymnasier kræver det, at teknologi bliver et centralt element i alle naturvidenskabelige fag og i fagrækken som sådan.
I den nye strategi skriver rektorerne, at det i forbindelse med en eventuel revision af den gymnasiale fagrække vil være relevant at udvikle et nyt fag, som fokuserer særskilt på teknologi i bred forstand.
* Uddannelsesprogession
Danske Gymnasier vil have koordineret de gymnasiale læreplaner og de faglige mål i grundskolen.
Samtidig skal brobyggende aktiviteter samtænkes og gøres relevante for elevernes uddannelsesforløb – for at understøtte ”en hensigtsmæssig progression i naturvidenskabsfagene gennem hele uddannelsessystemet”.