Differentieret undervisning er ikke hverdagskost

INTERVIEW: Snart 20 år efter enhedsskolen blev lovfæstet, halter det stadig for lærerne med at differentiere undervisningen ved andet end særlige lejligheder, viser ny evaluering. Her efterlyses også en klarere definition af begrebet fra Undervisningsministeriet.
Undervisningsdifferentiering bruges mest ved særlige lejligheder som tværs-uger og er ikke integreret i den almindelige hverdagsundervisning, viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningsdifferentiering bruges mest ved særlige lejligheder som tværs-uger og er ikke integreret i den almindelige hverdagsundervisning, viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut.Foto: colourbox.com
Marie Dissing Sandahl

Hvis man gerne vil have en skole, hvor man ikke deler eleverne op efter niveau, så er undervisningsdifferentiering et uomgængeligt princip.

Kristine Bang Nielsen
Evalueringskonsulent, EVA
Den gode nyhed er, at folkeskolelærerne har taget evalueringsredskaberne som elevplaner og nationale test til sig og ikke længere ser det alene som kontrol og en ekstra administrativ byrde. Men evalueringerne giver ikke nødvendigvis mere differentieret undervisning. Sådan lyder hovedkonklussionen i den anden evaluering af undervisningsdifferentieringen i folkeskolen, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet.

Undersøgelsen viser, at der er et gab mellem lærernes opfattelse af differentieret undervisning og den, som der i lovgivningen lægges op til, forklarer evalueringskonsulent i EVA og en af hovedmændene bag undersøgelsen, Kristine Bang Nielsen.

"Overordnet set er vi blevet opmærksomme på, at begrebet differentiering opfattes anderledes, end det var meningen. Forståelsen er mere smal, og lærerne svarer i undersøgelsen, at differentiering er noget, man kan gøre en gang imellem ved at dele eleverne op i for eksempel tværs-uger eller projektarbejde. Undervisningsdifferentiering gennemsyrer ikke undervisningen i folkeskolen," siger hun.

"Lærerne tænker det ikke ind i al undervisning, men det er nærmere en organiseringsform eller en metode, som de bruger til at dele eleverne op i tre hold efter fagligt niveau," siger hun og understreger, at det selvfølgelig også er at differentiere undervisningen, men at der er meget mere potentiale at udnytte.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024