Ekspert: Fint med eliteklasser - i begrænset omfang

FOLKESKOLEN: Danmark skal beholde enhedsskolen som udgangspunkt, men flere tiltag for det lille mindretal af begavede elever er fint, mener professor Niels Egelund, DPU.
Niels Egelund er  professor og leder af Center for Grundskoleforskning på DPU.
Niels Egelund er professor og leder af Center for Grundskoleforskning på DPU.Foto: Pressefoto
Anders Heissel
Foto: uvm.dk

Når vi sammenligner os med Tyskland, der har en mere opdelt skole end den danske, så er effekten af den opdelte skole, at de dygtige elever bliver lidt bedre, mens de svage bliver meget dårligere.

Niels Egelund
Professor på DPU

Særligt kloge elever i folkeskolen skal have flere tilbud og mere hjælp, men omfanget må ikke blive for stort, for så bliver den danske enhedsskole truet.

Det mener Niels Egelund, professor og leder af Center for Grundskoleforskning på DPU.

"Så længe vi kun snakker om lave tilbud til få procent af eleverne, lyder det meget spændende og interessant. Men hvis vi gør det for en langt større del - eksempelvis en tredjedel - synes jeg ikke om det. En enhedsskole giver gennemsnitslig bedre resultater end en mere opdelt skole for både de stærke og svage elever," siger Niels Egelund.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024