Lærere og elever tripper for nye eksamensregler, men de er næppe lige om hjørnet, advarer formand for ekspertgruppe
Anbefalingerne fra ekspertgruppen i AI og eksamenssnyd vil være så omfattende, at implementeringen risikerer at tage flere år, forudser formand Birgitte Vedersø. Et kæmpestort problem, mener gymnasielærerformand.
![Ekspertgruppe vil anbefale, at elever på skoler og ungdomsuddannelser både bør opleve eksamener med og uden brug af AI.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/277946/120094.jpg)
![Ella Hjalmsrud Jørgensen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5520-ella-hjalmsrud-joergensen-2-48.jpg)
Ella Hjalmsrud Jørgensen
JournalistI fremtiden kan danske gymnasieelever se frem til to slags prøver:
Kolde og kontante færdighedsprøver, hvor hjælpemidler som AI under ingen omstændigheder er tilladt.
Og eksperimenterende læring og prøver, hvor AI er tilladt og bruges som en ”træningspartner”.