Erhvervsskoler bruger flest reklamepenge

REKLAME: AMU-centre og tekniske skoler er de uddannelsesinstitutioner, som bruger den største andel af omsætningen på markedsføring. Gymnasierne og friskolerne ligger helt i bunden af listen.
Marie Dissing Sandahl
189 millioner kroner. Så mange penge brugte de erhvervsrettede institutioner, som for eksempel AMU-centre og tekniske skoler, tilsammen på markedsføring i 2009. Det svarer til 1,4 procent af skolernes samlede omsætning samme år. Det viser et svar til uddannelsesudvalget fra undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V).

AMU-centrene er den absolutte topscorer på listen over markedsføringsforbrug som konsekvens af, at de udbyder enkeltfag i konkurrence med andre, bemærker ministeren i svaret. I alt beløb AMU-centrenes reklamepenge sig i 2009 til 22,8 millioner kroner eller 4,1 procent af den samlede omsætning. De tekniske skoler brugte 76,5 millioner kroner eller 1,4 procent af omsætningen.

Færrest penge brugte produktionsskoler, friskoler og almene gymnasier, som alle spenderede under 0,3 procent af den samlede omsætning.

Samlet brugte alle uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet knap 430 millioner kroner på markedsføring, hvilket svarer til én procent af institutionernes budget på knap 40 milliarder kroner. Uddannelsesinstitutionernes markedsføring dækker alt fra åbent hus arrangementer til brochurer og annoncer, oplyser ministeren.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024