Fagbaseret taxameter er ikke kompliceret
Camilla Kongsted
Til gengæld er der næppe grund til at tro, som Antorini skriver, at det vil øge kompleksiteten i taxametersystemet. Alle ungdomsuddannelser er allerede i dag gearet til at budgetlægge efter mange forskellige takster og tilskudsordninger.
Anya Eskildsen
Direktør på Niels Brock
Af Anya Eskildsen
Direktør på Niels Brock
Dansk Folkeparti har foreslået at ændre taxametersystemet på det gymnasiale område, så det baseres på hvilke fag, man udbyder som gymnasium - og ikke på, om der står ”handels”, ”alment” eller ”teknisk” foran gymnasiebetegnelsen.
Jeg bakker fuldt op om DF's forslag. Et fagbaseret taxameter vil give lige muligheder til uddannelsesinstitutionerne i forhold til, hvilke fag de vælger at udbyde. Samtidig vil det betyde, at der vil være et økonomisk incitament til at udbyde særligt prioriterede fag.
Undervisningsminister Christine Antorini skriver her i Altinget, at DF’s forslag efter hendes opfattelse vil:
"…øge kompleksiteten i tilskudssystemet markant og vil ikke nødvendigvis medføre øget objektivitet, da taksterne til de enkelte uddannelser er politisk fastsat på de årlige finanslove og er udtryk for en politisk prioritering".
Et taxameter øger ikke kompleksisteten
Sidstnævnte er korrekt. Taksterne på uddannelsesområdet har altid været udtryk for en politisk prioritering, og med et fagbaseret taxameter vil politikerne langt bedre kunne understøtte og prioritere uddannelser, der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Til gengæld er der næppe grund til at tro, som Antorini skriver, at det vil øge kompleksiteten i taxametersystemet. Alle ungdomsuddannelser er allerede i dag gearet til at budgetlægge efter mange forskellige takster og tilskudsordninger.
Endelig vil et fagbaseret taxametersystem også kunne gøre op med den uforklarlige skævvridning, der er mellem gymnasieuddannelserne, hvad angår færdiggørelsestakster, bygningstakster og tillægstakster for fag på A-niveau.
Det fagbaserede taxameter vil skabe et 100 procent ensartet finansieringsgrundlag på tværs af de forskellige gymnasiale uddannelser, og det vil - langt om længe - give ens og gennemskuelige økonomiske vilkår for alle gymnasieuddannelser til at bidrage til regeringens ønske om skabe den bedst uddannede generation i danmarkshistorien.