Førstehjælp til landets skolelærere
Christian Ditlev Lund
ResearcherAf Morten Schwarz Lausten
Røde Kors Skoletjeneste
Udmeldingerne om "aktivitetstimer" til skolen som element i skolereformen skaber bekymring på lærerværelserne. For hvor skal tiden og ressourcerne til forberedelse og planlægning af gode undervisningsforløb komme fra? Undervisningsministeren inviterer frivillige organisationer indenfor.
Røde Kors med over 25.000 frivillige og en aktiv Skoletjeneste med masser af undervisningsmaterialer, der kombinerer involverende aktiviteter, bevægelse og høj faglighed, siger ja tak! Vi er klar til at rykke ud på landets skoler. Og gerne endnu mere end vi gør i forvejen!
Røde Kors har altid skilt sig ud
Da Røde Kors jo ikke er "fast pensum", har vi altid været nødt til at skille os ud og give eleverne lærende oplevelser ud over det sædvanlige. Vi har faktisk altid, siden Røde Kors Skoletjeneste blev etableret for over 10 år siden, udviklet materialer, der aktiverer eleverne for at engagere dem til at tage stilling til de ofte alvorlige emner, som vi arbejder med: katastrofer, krig eller fattigdom. Men også emner som psykisk førstehjælp, fordomme og manglende respekt for forskellighed tager vi op, som tilfældet er med vores nye, aktuelle materiale act RESPEKT.
Aktivitet giver nemlig engagement og øget indlæring! Og engagement skal der til for at gøre en forskel.
Røde Kors udgiver hvert år som minimum ét omfattende materiale, der kan danne baggrund for en nøje tilrettelagt emneuge. En detaljeret lærervejledning medfølger, og klasser kan med fordel supplere med et besøg af en gæsteunderviser, der måske netop er kommet hjem fra frontlinjen. Vi har en lang række lærende rollespil, øvelser, aktiviteter som kan tages ned fra hylden og bruges i klasserne, uden at det vil koste så meget forberedelsestid inden for områderne naturkatastrofer, krig, ulandshjælp og førstehjælpetjeneste.
Hvorfor ikke arbejde med nødhjælpslogistik i matematik? Eller hvad med at se, om danske elever i indskolingen kan bære lige så meget vand på hovedet som et jævnaldrende barn fra Uganda? Eller hvorfor ikke etablere en flygtningelejr i skolegården for at mærke på egen krop, hvordan det er at skulle overleve på disse betingelser efter et jordskælv? Vi har nødhjælpspakker på lager, som eleverne kan bestille, og opskrifter på den mad, der serveres!
Morten Schwarz Lausten
Røde Kors Skoletjeneste
Brug for kreativ undervisning
Vores materialer er altid udviklet i samarbejde med lærere, elever og pædagogiske konsulenter, så de matcher. Fælles Mål er i øjenhøjde med eleverne og passer til skoleskemaet. Og det er ikke kun samfundsfag, vi henvender os til. Hvorfor ikke arbejde med nødhjælpslogistik i matematik? Eller hvad med at se, om danske elever i indskolingen kan bære lige så meget vand på hovedet som et jævnaldrende barn fra Uganda? Eller hvorfor ikke etablere en flygtningelejr i skolegården for at mærke på egen krop, hvordan det er at skulle overleve på disse betingelser efter et jordskælv. Vi har nødhjælpspakker på lager, som eleverne kan bestille, og opskrifter på den mad, der serveres!
Vores materialer har faktisk (for at skille sig ud) altid rummet lidt mere bevægelse. De ser måske lidt vildere ud, de er måske lidt mere eksperimenterende, vi prøver måske flere nye medier af, og det allervigtigste i denne sammenhæng, så bygger vores undervisningsmaterialer jo altid på det arbejde, vi udfører ude i den virkelige virkelighed! På "ægte" cases fra Nørrebro eller Nigeria. Og det er lige netop det skoleeleverne efterspørger og holder af, viser vores evalueringer. Det er måske lige præcis det her virkelighedsnære element, som gør, at vi får engageret de elever, der ellers ikke ville være med.
Organisationers eller virksomheders "anderledes" undervisningstilbud er et frisk pust "udefra" og giver undervisningen et engagerende løft til undervisningen - uden at belaste lærernes forberedelsestid. Førstehjælpen er på vej til landets skoler.