Forsker: Folkeskolereform forandrer lektielæsningen
REFORM: Elever får færre lektier for og bruger mindre tid på lektielæsningen, viser forskningen. Forsker peger på, at lektiebegrebet er under forandring.
Simon Lessel
RedaktørFolkeskolereformen har betydet, at lektielæsningen er under forandring.
Diskussionen om, hvorvidt man skal have lektier for eller ej, har egentlig ikke noget med reformen at gøre. Men det har formentlig givet anledning til, at nogle skoler har taget lektierne op til revision.
Chantal Nielsen
Seniorforsker, VIVE
Eleverne får færre lektier for, de bruger mindre tid på at svede over lektierne derhjemme, og færre elever kommer i skole uden at have lavet lektier.
Når vi ser på, hvad disse elever, der tit ikke får lavet deres lektier, fremhæver som årsag, så siger halvdelen, at det er, fordi lektierne er for svære. Så på den måde kan man sige, at der er en gruppe, der ikke får lavet deres lektier, og som heller ikke får tilstrækkelig hjælp til det.
Chantal Nielsen
Seniorforsker, VIVE
Det viser den forskning, som Vive, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, indtil videre har udarbejdet som en del af den følgeforskning, der skal undersøge implementeringen af folkeskolereformen. Altinget: uddannelse har talt med seniorforsker i Vive, Chantal Nielsen, på baggrund af de to seneste rapporter, der er udkommet om effekterne af folkeskolereformen.