Forskere om klassekvotienter: Ikke entydigt bevis for, at mindre skoleklasser giver bedre undervisning
OPTAKT TIL SAMRÅD: Selvom der er indikationer på en sammenhæng mellem lavere klassekvotienter og højere kvalitet i undervisningen, er der ikke forskningsmæssig konsensus, lyder det fra to forskere. Undervisningsministeren skal i samråd om klassekvotienter tirsdag eftermiddag.
Simon Lessel
RedaktørDet er meget dyrt at sænke klassestørrelsen. Og der er muligvis andre måder at forbedre undervisningskvaliteten på mere effektivt, end ved at reducere antallet af elever i klasserne.
Eskil Heinesen
Forskningsleder, Rockwool Fonden
Det er på baggrund af en Cevea-rapport, at SF’s Jacob Mark har indkaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) til samråd tirsdag, om hvorvidt den pågældende rapport giver anledning til at ændre klasseloftet i landets folkeskoleklasser.
I rapporten, som vi på Altinget: uddannelse tidligere har omtalt, kædes en reduktion af klassekvotienten sammen med bedre undervisningskvalitet, og det fører samlet set til konklusionen i rapporten om, at det vil være en samfundsøkonomisk overskudsforretning at investere massivt i mindre folkeskoleklasser.
Men spørgsmålet splitter forskningen, forklarer forsknings- og udviklingschef på VIA University College Andreas Rasch-Christensen. For selvom der er indikationer på, at klassernes størrelser har en betydning for undervisningens kvalitet og elevernes faglighed, er der langtfra konsensus om det, forklarer forskningschefen.