Kloge hoveder skal redde læreruddannelsen fra fallitstatus
Tyson W. Lyall
RedaktørChristoffer Voss
JournalistFølgegruppen anbefaler blandt andet, at der stilles større krav til ansøgernes kvalifikationer ved optagelse på læreruddannelsen.
Dette bør ifølge gruppen sikres gennem:
• implementering af en generel adgangsbegrænsning til læreruddannelsen (som erstatter adgangsbegrænsningen til linjefagene).
• brug af individuelle vejledende optagelsessamtaler (for professionshøjskoler med flere ansøgere end studiepladser).
Sådan kunne en af de væsentlige pointer fra en ny rapport fra "Følgegruppen for ny læreruddannelse" opsummeres.
Følgegruppen anbefaler derfor at øge adgangskravene til læreruddannelsen. Måske en dristig manøvre, da der samtidig også er mangel på lærerstuderende.
Men der er brug for en chokkur her og nu, lyder det fra professor Jens Rasmussen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), der også har siddet med i følgegruppen.
Følgegruppen består af:
Børne- og kulturdirektør Per B. Christensen (formand)
Lektor Birgitte Pontoppidan
Direktør Agi Csonka
Forhenværende dekan Nils-Georg Lundberg
Skoleleder Søren Christian Jensen
Prodekan Henrik Busch
Professor Jens Rasmussen