Lang afstand til skole får elever til at falde fra
AFSTAND: Lang afstand til erhvervsskolerne får elever til at falde fra, og derfor skal skolerne tættere på de unge. Det kan skabe vækst og udvikling at placere flere erhvervsskoler i yderområderne, viser ny analyse fra Danske Regioner.
Erik Bjørn Møller
JournalistPå den lange bane vil det være en god forretning for samfundet at gøre det rentabelt for erhvervsskolerne slå sig ned i flere byer.
Jens Stenbæk (V)
Næstformand i Danske Regioner og formand for regionsrådet i Region Sjælland
* Sikring af fagligt bæredygtige og kvalitativt forsvarlige uddannelsesmiljøer.
* Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til efterspørgsel og behov.
* Nyt kriterium: Sikring af et geografisk dækkende udbud under hensyn til erhvervsudvikling og herunder det forventede lokale/regionale praktikpladspotentiale.
* Bidrag til opfyldelse af de fire klare reformmål: 1) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, 2) Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse, 3) Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan, 4) Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
En erhvervsskoleelev har i gennemsnit 7,5 km længere til ungdomsuddannelsen end en gymnasieelev. Det skyldes, at det almene gymnasium findes i 100 danske byer. Derimod findes de tekniske erhvervsuddannelsers brede grundforløb kun i 60 byer.
En ny analyse fra Danske Regioner viser, at der er en sammenhæng mellem elevernes transporttid til deres uddannelsessted og andelen, der gennemfører. Længere afstand betyder, at flere elever falder fra deres uddannelse, konkluderer Danske Regioner.
Analysen viser blandt andet, at de elever, som går på erhvervsuddannelser i kommunerne med den højeste gennemførselsprocent på deres erhvervsuddannelser, har næsten 10 minutter og over 4 kilometer kortere afstand til deres uddannelse end de elever, der går på erhvervsuddannelserne i kommunerne med den dårligste gennemførselsprocent på deres erhvervsuddannelser.