Regeringen vil droppe specialpædagogik som linjefag
Mia Jo Otkjær
I regeringens udspil til en reform af læreruddannelsen, der blev præsenteret torsdag eftermiddag, lægger man op til at fjerne "specialpædagogik" og "dansk som andetsprog" som linjefag. Fagene skal i stedet være en fast del af uddannelsen for alle lærerstuderende.Det bliver et tab, både for de børn, der trods alt stadigvæk skal have specialundervisning. Og det bliver også et problem i forhold til at udvikle en inkluderende skole, hvis man dropper undervisningen i specialpædagogik på læreruddannelsen.
Stig Langvad
Formand, Danske Handicaporganisationer
"I modellen vil specialpædagogik og dansk som andetsprog udgå som selvstændige linjefag. Til gengæld vil alle studerende opnå kompetencer i specialpædagogik og dansk som andetsprog ved, at centrale elementer fra fagene vil indgå i kompetencemålene i den pædagogiske og lærerfaglige del, men også i undervisningsfagdelen," står der i udspillet.
Læs regeringens udspil her (eksternt link)
At fjerne de to fag som valgmulighed, når de lærerstuderende skal vælge linjefag, vil ifølge regeringen bidrage til, at flere får undervisningskompetence i flere af folkeskolens fag. Mange lærerstuderende vælger i dag specialpædagogik eller dansk som andetsprog som linjefag og får derfor ikke undervisningskompetence i mere end et eller to af de klassiske fag som dansk, engelsk, matematik og tysk.
"Specialpædagogik og dansk som andetsprog skal fremover være en obligatorisk del af et nyt og større pædagogisk fagområde. Dette vil bidrage til, at flere studerende får undervisningskompetence i flere af folkeskolens fag (i dag vælges disse to fag som linjefag af mange studerende)."
Og:
"I modellen vil specialpædagogik og dansk som andetsprog udgå som selvstændige linjefag. Til gengæld vil alle studerende opnå kompetencer i specialpædagogik og dansk som andetsprog ved, at centrale elementer fra fagene vil indgå i kompetencemålene i den pædagogiske og lærerfaglige del, men også i undervisningsfagdelen. Dermed vil det være muligt for institutionerne at udbyde fagmoduler med et særligt specialpædagogisk fokus eksempelvis i en udvidet pædagogisk og lærerfaglig del på 80 ECTS, herunder 30 ECTS til specialpædagogik. På samme måde kunne institutionerne have en særlig ECTS-vægtning af dansk som andetsprog. Med henblik på fortsat at sikre specialistkompetencerne hos nyuddannede lærere i specialpædagogik vil der på bekendtgørelsesniveau blive fastsat krav om udbud af et særligt specialpædagogisk modulforløb i hver region."