Rod: Skolelederne skal have større spillerum
Per Bang Thomsen
JournalistDe velfungerende skoler har en stærk pædagogisk ledelse, og derfor ligger vores hovedfokus på at styrke lederne. De skal have et større spillerum til at stå i spidsen for den forandringsproces, og det kan kun ske, hvis de får nogle mere fleksible overenskomster.
Lotte Rod
Børne- og undervisningsordfører for De Radikale
Altinget | Uddannelse sætter i den næste tid fokus på den kommende reform af folkeskolen med en række interviews med partiernes ordførere på området.
I denne uge er De Radikales børne- og undervisningsordfører Lotte Rod, der får lov til at sætte ord på, hvor den danske folkeskole skal hen.
Det er aldrig sjovt at stå udenfor. Især ikke, når man selv har valgt det og egentlig gerne vil være med, hvor det hele sker. Det kan den radikale uddannelesordfører, Lotte Rod, skriver under på.
I 2002 valgte partiet nemlig at stå uden for det folkeskoleforlig, som den daværende VK-regering indgik med Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Årsagen var de omdebatterde nationale test og elevplaner, og det blev derved begyndelsen på et lille årti, hvor det socialliberale midterparti stod uden for indflydelse på folkeskoleområdet.
Men i forbindelse med regeringsdannelsen sidste år blev De Radikale en del af forligskredsen, og ifølge Lotte Rod har det betydet meget for den radikale selvforståelse, at de nu igen har fået plads ved forhandlingsbordet. Også selvom de nationale test og eleveplaner efter alt at dømme er kommet for at blive.