SFI: Inklusion skader ikke fagligheden

KORT NYT: Inklusion af børn fra specialklasser påvirker ikke det faglige niveau i folkeskolen. Det viser en ny undersøgelse fra SFI.

Nikita Selvig

I 2012 vedtog regeringen en lovændring, der betød, at godt 100.000 børn skulle flyttes fra specialklasser og specialskoler over i almindelige klasser. Siden da har inklusionen været udskældt for at skabe urolige og larmende klasser samt for at påvirke det faglige niveau negativt.

Men den faglige deltagelse bliver ikke påvirket af, at børn fra specialklasser flyttes over i almindelige folkeskoleklasser. Det konkluderer en ny undersøgelse, som Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, har udarbejdet for Undervisningsministeriet.

Dermed tyder det på, at det ikke er de inkluderede børn, som skaber et lavere fagligt niveau i klasserne:

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024