Reformekspert: Stop jagten på lærerne
Per Bang Thomsen
JournalistDiskussionen handler lige nu om, hvad eleverne vil få ud at få mere undervisning. Men man bliver nødt til at italesætte problemet på en anden måde, så det også kommer til at handle om, hvad lærerne selv vil få ud af tilbringe flere timer i klasselokalerne.
Ben Levin
Canadisk professor i uddannelsesvidenskab ved OISE
Man kommer aldrig til at få en succesfuld folkeskolereform, hvis man fra politisk side bliver ved med at jagte lærerne. Det fastslår professor Ben Levin, som i begyndelsen af 00'erne var en af hjernerne bag succesreformen af skolevæsnet i den canadiske delstat Ontario.
”Man kan umuligt at løfte et helt skolevæsen med vrede og utilfredse lærere. Det kunne vi ikke i Canada, og det kommer I heller ikke til her i Danmark. Så enkelt er det,” siger Ben Levin til Altinget | Uddannelse.
Meldingen rammer direkte ned i den tilspidsede konflikt, som i de seneste måneder har raset mellem regeringen og KL på den ene side og Danmarks Lærerforening på den anden. Fra politisk side mener man, at folkeskolelærerne bruger alt for lidt tid sammen med eleverne og for meget tid på forberedelse, og det går ud over fagligheden. Derfor skal de nuværende arbejdstidsaftaler skrottes, men det har lærerne blankt afvist.