12. juni 2012 kl. 12.51
Udsatte boligområder: Lektiecaféer virker
KORT NYT: Børn og unge fra udsatte boligområder får markant lavere karakterer end deres jævnaldrende i resten af Danmark. Lektiecaféer er til stor gavn for disse elever, viser en ny undersøgelse fra Center for Boligsocial Udvikling.
Anders Randrup
PraktikantI de boligsociale lektiecaféer får de et sted, hvor de kan føle sig på hjemmebane. Her får de positiv voksenkontakt under trygge rammer.
Mette Fabricius Madsen
Konsulent, Center for Boligsocial Udvikling
Fakta
77 % får lavet flere lektier nu, end før de kom i lektiecaféen
89 % laver lektier, hver gang de kommer
96 % får den hjælp, de har behov for
89 % laver lektier, hver gang de kommer
96 % får den hjælp, de har behov for
En betydelig del af de unge i udsatte boligområder har vanskeligt ved dansk stil, tyske gloser og matematik.
Mange kommer fra ressourcesvage familier, som ikke kan støtte dem i lektielæsning og uddannelsesvalg. Dertil kommer en stor gruppe tosprogede elever, som ofte har svært ved det danske sprog og har et ekstra behov for hjælp til lektierne.
Derfor er der boligsociale lektiecaféer i mange udsatte boligområder, der hjælper på lysten til lektielæsning og har fokus på motivation, lysten til at lære og til at være sammen med andre.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen