Debat

3F og SF: Sådan skal beskæftigelsesindsatsen skrues sammen

Når end ikke ekspertgruppen, bestående af flere kommunale repræsentanter, kunne finde valide argumenter for en øget kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen, bør de kommende forhandlinger fokusere på at skabe en samlet landsdækkende arbejdsmarkedspolitik, skriver Karsten Hønge og Søren Heisel.

Regeringen nedsatte i 2023 en ekspertgruppe, der i juni kom med anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats, der skal drøftes ved de kommende politiske forhandlinger om en ny beskæftigelsesreform, med beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i spidsen.
Regeringen nedsatte i 2023 en ekspertgruppe, der i juni kom med anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats, der skal drøftes ved de kommende politiske forhandlinger om en ny beskæftigelsesreform, med beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i spidsen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Karsten Hønge
Søren Heisel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nu fanger bordet.

Om ganske kort tid sætter beskæftigelsesministeren sig for bordenden, og skal lede de kommende politiske forhandlinger om en helt ny beskæftigelsesindsats.

Tiden er nu ovre for de lette løsninger, og den nedsatte ekspertgruppes økonomforslag.

Vi er enige med beskæftigelsesministeren i, at der er behov for en reform af beskæftigelsesindsatsen.

Hele grunden til at vi skal i gang med reformarbejdet er, at vi har set alt for mange eksempler på, at ledige er blevet uværdigt behandlet, og sendt ud i den ene nyttesløse aktivering efter den anden i de kommunale jobcentre.

Mindre kommunalisering

Kan det derfor være løsningen på den behandling af de ledige, at det kommunale system, der er skyld at ekspertgruppen i første omgang blev nedsat, skal belønnes med mere magt, mens de arbejdsløse får endnu færre rettigheder?

Med andre ord: Nedlægger man virkelig jobcentrene, som der var bred politiske enighed om, ved at give kommunerne mere ukontrolleret magt over for de ledige?

Derfor giver det jo naturligvis ingen mening, at vi skal arbejde videre med en yderligere kommunalisering af indsatsen.

Fremover skal vi satse massivt på at efteruddanne og opkvalificere de ledige til fremtidens job.

Karsten Hønge og Søren Heisel
Arbejdsmarkedsordfører, SF, forbundssekretær, 3F

Vi skal derimod sikre, at vi fortsat har en sammenhængende og landsdækkende arbejdsmarkedspolitik, for der er vel ingen, der har bare en smule forstand på arbejdsmarkedets funktionsevne, som vil påstå, at Danmark skal bestå af 98 forskellige delarbejdsmarkeder med hver deres forskellige indsatser.

Vi vil derfor gerne advare mod, at beskæftigelsesindsatsen bliver en del af den kommunale budgetlægning, og dermed hvert år skal være i kommunalpolitisk velfærdskamp.

Folketinget skal derfor stadig have ansvaret for en landsdækkende indsats, og ikke mindst sikre, at de penge der afsættes fra centralt hold, de facto også bruges på at give de ledige de nødvendige kvalifikationer, og hjælpe virksomhedernes efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft.

Fokus på uddannelse og opkvalificering

Et andet vigtigt område, som altid har været det absolutte epicentrum for arbejdsmarkedspolitikken, er at sikre, at de ledige får de kvalifikationer som virksomhederne efterspørger.

Også her fejler ekspertgruppen på det skammeligste, når de foreslår, at uddannelse og efteruddannelse af ledige skæres væk i de første seks måneder af ledighedsperioden.

Samtidig med at virksomhederne i den virkelige verden efterspørger kvalificeret arbejdskraft på et arbejdsmarked, der konstant er under forandring

Kommunerne vil dermed få bedre mulighed for at sikre en værdig indsats, der hjælper folk langt fra arbejdsmarkedet.

Karsten Hønge og Søren Heisel
Arbejdsmarkedsordfører, SF, forbundssekretær, 3F

Vi skal derimod den helt anden vej. Fremover skal vi satse massivt på at efteruddanne og opkvalificere de ledige til fremtidens job.

Vi står midt i en tid, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft til for eksempel den grønne omstilling.

I de kommende forhandlinger bør vi også have fokus på hvordan vi afbureaukratiserer indsatsen med blandt andet færre målgrupper, og dermed hvordan systemet bliver mere enkelt.

Her er det oplagt, at blandt andet a-kasserne med fordel får et langt større ansvar end i dag, idet det på alle måder vil være fornuftigt at lave en klar opdeling af indsatsen, så a-kasserne kan tage sig af de ledige, der bare skal hjælpes i job, mens kommunerne kan tage sig af dem, der er længere fra arbejdsmarkedet, og har andre problemer end ledighed.

Mere ansvar til a-kasserne

Seneste analyse fra Rambøll om det såkaldte a-kasseforsøg viser jo, at de ledige er mere tilfredse med a-kassernes indsats end de kommunale jobcentre. 

Opdelingen vil give kommunerne langt bedre mulighed for at målrette deres ressourcer mod de borgere, der har brug for en mere socialorienteret indsats.

Kommunerne vil dermed få bedre mulighed for at sikre en værdig indsats, der hjælper folk langt fra arbejdsmarkedet.

Det vil desuden sikre et beskæftigelsessystem, der er meget enklere at navigere i – både for de ledige/borgerne og for de virksomheder, der efterspørger ledig arbejdskraft.

Læs også

Ved at give a-kasserne et større ansvar for beskæftigelsesindsatsen, kan der derudover spares flere hundrede millioner kroner på beskæftigelsesindsatsen, uden at forringe forholdene for hverken de beskæftigede eller de virksomheder, der søger arbejdskraft.

Det er en besparelse, som bør tages seriøst i de politiske drøftelser, som jo er bundet op på et krav om en besparelse på i alt tre milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen.

For os er det helt afgørende, at de kommende politiske forhandlinger ikke svækker hverken flexicurity – eller den danske model, hvor arbejdsmarkeds parter stadig har indflydelse på, og tager ansvaret for, beskæftigelsesindsatsen.

Hvilket vi heller ikke kan forestille os, at regeringen har til hensigt.

Både SF og 3F er derfor klar til konstruktive forhandlinger om et nyt beskæftigelsessystem, men det fordrer naturligvis, at vi imødekommes på ovennævnte forslag og ønsker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

Søren Heisel

Forbundssekretær, 3F, formand, SkillsDenmark
Tømrer (1984)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024