Debat

Forskere: Inklusion i folkeskolen kræver et opgør med gamle vaner

Hvis vi ønsker at vende den negative spiral, må vi ændre vores grundlæggende forståelser af måden at bedrive skole og pædagogik på, skriver Mette Molbæk og Thomas Thyrring.

<div><div>Den måde, vi tænker hjælp og støtte på, skal gentænkes fundamentalt, skriver Mette Molbæk og Thomas Thyrring.<br></div></div><div><div><div><div></div><div><div></div></div></div></div></div>
Den måde, vi tænker hjælp og støtte på, skal gentænkes fundamentalt, skriver Mette Molbæk og Thomas Thyrring.
Foto: Maurizio Gambarini/AP/Ritzau Scanpix
Mette Molbæk
Thomas Thyrring Engsig
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I år er det 30 år siden, at Danmark underskrev Salamancaerklæringen, der med henvisning til menneskerettighederne understreger vigtigheden af, at børn får mulighed for at dannes som mennesker og lære at være sammen med de børn, der går på den lokale skole.

I løbet af de 30 år er der sket meget med folkeskolen; en omfattende skolereform i 2014, en reform af lærernes arbejdstid og i 2012 den såkaldte "inklusionslov", der redefinerede forståelsen af elever med særlige behov og måderne, hvorpå vi i skolen støtter børn, der er i vanskeligheder.

Imidlertid mener vi samtidigt, at skolens måde at være skole på – og således grundlæggende forhold omkring pædagogik, didaktik og specialpædagogiske forståelser og indsatser – ikke har ændret sig grundlæggende i årtier. 

Vi mener, at vi vedligeholder den negative spiral, som udfordrer vores samfund både demokratisk og økonomisk. 

Mette Molbæk og Thomas Thyrring
Hhv. docent, VIA University College og docent, professionshøjskolen UCN – begge tilknyttet Nationalt Center for Forskning i Udsathed blandt Børn og Unge (NUBU)

Førnævnte internationale hensigtserklæring indvarslede en forpligtelse; at vi som nation stræber mod en mere inkluderende folkeskole og kontinuerligt arbejder for, at alle børn, uanset behov og forudsætninger for at deltage, har de bedste muligheder for at indgå i positive, lærerige og bæredygtige faglige og sociale fællesskaber i deres lokalsamfund sammen med deres kammerater.

Når dette er grundlaget og pejlemærket for vores arbejde med inklusion, betyder det også, at der er skabt en retning for vores arbejde og samarbejde om skole, som blandt andet betyder, at den måde, vi tænker hjælp og støtte på, skal gentænkes fundamentalt.

At der er behov for det, ser vi også i aftalen om kvalitetsprogrammet for folkeskolen, hvor forligskredsen er enige om at tilføje, at specialpædagogisk støtte også kan gives til aktiviteter i klassen og ikke kun enkeltelever.

Stærkere fællesskaber

Vi kan som skoleforskere i inklusion konstatere, at vi stadig har en udpræget forståelse af, at den bedste hjælp til børn, der har det svært i skolens faglige og sociale sammenhænge, er, at fokusere på den enkelte elevs unikke forudsætninger og behov. 

Dette sker i stedet for netop at vende blikket mod de fællesskaber, der skal udvikles og styrkes, for at vores børn og unge får adgang til dem.

Vi mener, at vi vedligeholder den negative spiral, vi pt. er inde i, og som udfordrer vores sammenhængskraft både demokratisk og økonomisk.

Sat på spidsen kan man spørge, hvorfor vi som samfund tænker, at vi bedst hjælper de børn og unge, der har det svært i skolens fællesskaber ved at kategorisere og diagnosticere dem – for efterfølgende at samle dem i tilbud, der er målrettet netop deres behov og særlige forudsætninger som mennesker.

Læs også

Hvad ville der ske, hvis vi i stedet begynder at vurdere, om de institutioner og den måde de voksne omkring barnet samarbejder på, har den tilstrækkelige kvalitet for at imødekomme børn og unge og deres behov på både den korte og lange (livs)bane.

Og hvad ville der ske, hvis vi i langt højere grad flyttede på de professionelle og deres specifikke fagligheder i stedet for børnene, så samarbejdet blev en fælles daglig praksis i skolens almenmiljøer?

Hvis vi reelt ønsker at forandre den selvopretholdende negative spiral, vi ser for indeværende, må vi i fællesskab ændre vores fokus, grundlæggende forståelser af måder at bedrive skole, pædagogik og didaktik på, samt begynde at prioritere en udvikling af almenmiljøet og samarbejdet, så både professionelle og børn får mulighed for at være, dannes og lære sammen i et miljø, hvor forskelligheden ikke bliver udgangspunktet og udfordringen.

Det kalder på, at vores institutioner og samarbejde om og med børn og unge forstås og organiseres på måder, der bygger på en kontinuerlig udvikling af fleksibilitet og arbejde med, hvordan alle sikres reel og meningsfuld deltagelse i skolens væsentlige fællesskaber.

Konstruktive og inklusionsrettede forsøg

Her kan vi heldigvis lade os inspirere af mange af de indsatser, der allerede er i gang både nationalt og internationalt.

Inklusionsforskningen samt en lang række erfaringer fra praksis har reelle bud på, hvordan vi tager grundlæggende livtag med vores cementerede forståelser og organiseringer af forholdet mellem det almene og specialiserede og måder at styrke deltagelsesmuligheder og fællesskaber på.

For at skabe reelle inkluderende fællesskaber i skolen må der også inkluderende samarbejde til blandt de voksne omkring barnet. 

Mette Molbæk og Thomas Thyrring
Hhv. docent, VIA University College og docent, professionshøjskolen UCN – begge tilknyttet Nationalt Center for Forskning i Udsathed blandt Børn og Unge (NUBU)

Vi er for tiden vidner til et begyndende opgør med kompensatoriske og individfokuserede automatvisitationer til segregerede specialundervisningstilbud.

Vi ser konstruktive og inklusionsrettede forsøg på at gentænke, hvordan den almene pædagogik og didaktik i skolen ser ud samt hvilke og hvor mange professionelle, der er omkring eleverne.

For at skabe reelle inkluderende fællesskaber i skolen må der også inkluderende samarbejde til blandt de voksne omkring barnet.

Derfor bliver det afgørende, at der skabes muligheder for, at professionelle bliver en del af en analyserende samarbejdskultur, hvor forskellige professionelle med deres forskellige fagligheder kan understøtte barnets deltagelsesbaner ind i almenmiljøer, hvor de allerede tidligt i livet lærer, at alle har en afgørende opgave for, at vores samfunds fællesskaber kan udvikle sig.

30 år er et betragteligt tilløb, men vi kan stadig nå at imødekomme vores forpligtelse overfor såvel internationale hensigtserklæringer som skolen og, ikke mindst, børnene.

Det fordrer imidlertid politisk, professionelt og pædagogisk mod, men tiden er nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Molbæk

Docent, ph.d. og forskningsleder, Forskningsprogrammet for børns trivsel, VIA
læreruddannet, cand.pæd.pæd.psyk, ph.d, i uddannelsesforskning

Thomas Thyrring Engsig

Forskningsleder & docent, Nationalt videncenter om Udsatte Børn & Unge (NUBU)
ph.d. (Aalborg Uni), cand.pæd (Aarhus Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024