Danmark skal have 450 kilometer ny vej: ”Fremtidens biler bliver grønne”

TRAFIKAFTALE: Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at ville bruge over 100 milliarder på nye veje, jernbane og tunneller. Det er en grøn plan, men først og fremmest skal den få Danmark til at hænge bedre sammen, siger parterne.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Det skal være lettere for danskerne at komme fra A til B.

Det var hovedbudskabet fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), da regeringen sammen med Dansk Folkeparti onsdag fremlagde en stor plan for fremtidens infrastruktur.

”Al god transportpolitik handler i meget høj grad om tid. Altså den tid, vi ikke gider bruge på transporten, fordi vi kan gøre noget bedre med den. Vi kan gå på arbejde, eller vi kan være sammen med vores familie og venner,” sagde Ole Birk Olesen, som var tydeligt stolt af aftalen til i alt 112 milliarder kroner.

En stor del af midlerne skal gå til at modvirke trængsel på vejene omkring flere af landets store byer. Der skal anlægges en ny midtjysk motorvej, og flere af de eksisterende motorveje skal udvides. Det gælder den vestfynske motorvej, Frederikssundsmotorvejen og flere motorveje på Sjælland.

Det er jo en infrastrukturplan. Det er også en grøn plan, men punkt ét er, at Danmark skal hænge bedre sammen. Vi skal sørge for at skabe vækst og infrastruktur i hele landet.

René Christensen (DF)
Finansordfører
Foto:

Der skal også anlægges en tredje Limfjordsforbindelse, som længe har været et stort ønske i Nordjylland, og der skal være jernbane fra Vejle til Billund, så man får bedre mulighed for at komme til lufthavnen med offentlig transport.

Skal skabe vækst i hele landet
”Der har aldrig været brugt så mange penge på infrastruktur, som der gør de næste ti år. Der vil blive anlagt 450 kilometer ny vej rundtom i landet, og det vil ske på en måde, så vi får et Danmark i bedre balance,” sagde finansminister Kristian Jensen (V).

Hvis der er partier, der synes, at det her er et rigtig godt forlig, vil vi meget gerne tage dem med i kredsen. Ellers har danskerne et klart valg ved næste folketingsvalg.

Ole Birk Olesen (LA)
Transport-, bygnings- og boligminister

Og netop balancen var vigtig for Dansk Folkeparti.

”Infrastruktur skaber vækst, og det gør det i hele Danmark,” sagde finansordfører René Christensen. ”Det, vi har haft fokus på i Dansk Folkeparti, har været: Hvordan får vi et sammenhængende Danmark,” tilføjede han. 

Forkert at sige, at biler ikke er grønne
Med kort tid til et folketingsvalg, hvor vælgerne er meget optaget af klimaspørgsmålet, har regeringen gjort meget for at skærpe sin grønne profil. Blandt andet med en klimaplan.

Men hvor er det grønne i en plan for bedre motorveje, ville journalisterne vide ved pressemødet.

Transportminister Ole Birk Olesen svarede, at der i fremtiden ikke vil være nogen modsætning mellem biler og klimahensyn.

”Fremtidens biler bliver grønne. Sådan bliver det. Så det er forkert at blive ved med at sige, at jernbaner er grønne, og biler ikke er. Sådan vil det ikke være i fremtiden. Her vil den individuelle transport være grøn, det er der ingen tvivl om i mit sind,” sagde transportministeren.

Finansminister Kristian Jensen pegede på, at man i de senere år har vedtaget flere investeringer i tog.

”Vi har løftet jernbanen rigtig, rigtig meget. Derfor er der brug for en rebalancering over mod vejene, hvor mange danskere kører, og mange varer bliver transporteret,” sagde han.

Se hovedpunkterne i aftalen og et kort over de nye vejforbindelser her:

Læs også

DF: Vi har ikke nedtonet den grønne ambition
René Christensen fremhævede, at der også bliver investeret i jernbane og elektrificering af tog. Så infrastrukturaftalen er ikke udtryk for en nedtonet grøn ambition.

”Bestemt ikke. Man skal huske, at bane handler både om skinnerne, og også om, hvad der kører på skinnerne,” sagde han.

Samtidig slog han fast, at det grønne ikke har været hovedformålet med aftalen.

”Det er jo en infrastrukturplan. Det er også en grøn plan, men punkt ét er, at Danmark skal hænge bedre sammen. Vi skal sørge for at skabe vækst og infrastruktur i hele landet.”

Ole Birk: Nu har danskerne et klart valg
At aftalen også er et oplæg til det snarlige folketingsvalg, stod klart, da Ole Birk Olesen svarede på, hvorfor regeringen ikke har forsøgt at få en bred aftale over midten om så vigtigt et område.

”Vi vil ikke nødvendigvis have et smalt forlig. Hvis der er partier i Folketinget, der synes, at det her er et rigtig godt forlig, vil vi meget gerne tage dem med i kredsen. Ellers har danskerne et klart valg ved næste folketingsvalg, og det er: Ønsker de de her vejprojekter gennemført der, hvor Danmark trænger til nye vejprojekter, eller vil de hellere have en ny jernebanebro over Vejle Fjord og nye jernbanespor op igennem Østjylland,” sagde han.

Ministeren udlagde det som et valg mellem de røde partier i togfonden – som DF hidtil har været med i, men nu træder ud af efter et valg – som vil bruge flere penge på jernbane, eller regeringen og DF, som vil prioritere penge til vejene.

Flere af ministrene og DF'erne brugte også en del af deres taletid på at fortælle, hvor godt og tillidsfuldt et samarbejde der har været mellem DF og regeringspartierne under forhandlingerne. Især transportministeren og LA har tidligere haft et noget anstrengt forhold til støttepartiet.

"Det er tegn på et rigtig godt samarbejdsklima mellem regeringen og DF, at vi har kunnet lave så enorm en plan, uden at noget er sluppet ud på forhånd," sagde erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Dokumentation

Investeringsplan med både gammel vin og nye flasker

Regeringen og Dansk Folkeparti samler investeringer i veje, togbaner og cykelstier for i alt 112,7 milliarder kroner frem mod 2030.

  • Heraf er godt 50 milliarder kroner til nye konkrete projekter såsom en tredje Limfjordsforbindelse, en ny Ring 5-motorvej fra Køge til Frederikssund og en udvidelse af motorvejen mellem Skanderborg og Vejle.
  • Godt 22 milliarder skal bruges på allerede besluttede og igangværende projekter som blandt andet en ny jernbane over Vestfyn og en opgradering af jernbanen mellem Odense og Ringsted.
  • 23 milliarder kroner svarer til det beløb, der som udgangspunkt forventes at skulle bruges på løbende vedligehold og fornyelse af jernbaner og veje i den tiårige periode. Det beløb løfter regeringen og Dansk Folkeparti med 6,5 milliarder kroner.
  • Herudover afsætter regeringen og Dansk Folkeparti lige over 12 milliarder kroner til forskellige puljer målrettet blandt andet cykelstier, støjbekæmpelse og fremkommelighed.

Sådan balancerer aftalen mellem vej og jernbane

Ifølge regeringen afsætter parterne med aftalen i alt cirka 61 milliarder kroner til individuel trafik og 51 milliarder til kollektiv trafik.

Find hele aftalen her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

Rasmus Jarlov

MF (K), formand for Folketingets Forsvarsudvalg
cand.merc. (Handelshøjskolen i København 2003)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024