Pluk lavthængende frugter frem for mere skat

Dokumentation
body{margin:0;COLOR: #333;LINE-HEIGHT: 0.8em;font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-size:11px;}.NewsLetter55{color: Lime;}p,div,td{font-size:11px;}h1{padding:0;padding-right:3px;padding-left:3px;margin:0;font-size:16px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h2{margin:0;padding:0;font-size:12px;font-size:12px;font-family:Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;text-decoration:none;font-weight:bold;COLOR: #333;vertical-align:top;}h3{margin:0px;padding:0;font-size:10px;COLOR: #333;}a:link, a:visited, a:hover, a:active{color:#b86124;text-decoration:none;}.cirkulaert .tekst, .overskrift, .manchet{margin-left:15px;}.webDokument h2{font-weight:bold;font-size:12px;margin-top:30px !important;}.webDokument h1{width:64%;float:left;margin-bottom:20px;}#webDokumentBody{margin-top:20px;}#servicenav a:link, #servicenav a:visited, #servicenav a:hover, #servicenav a:active{margin:0;margin-top:6px;color:#899498;text-decoration:none;}#footer{border-bottom:1px solid #dadada;FONT-SIZE: 9px !important; COLOR: #879294;font-family:verdana;font-weight:normal;padding-left:20px;text-align: center}#footer p{display:inline;margin-bottom:0px;font-size:9px !important; }.artikel{padding-bottom: 10px;background-image: url(http://www.danskbyggeri.dk/Files/css/images/BotLinieForViews.jpg) !important;background-repeat: no-repeat;background-position: bottom left;margin-top:10px;}h2 a:link{color:#505050;}p a:link{color:#505050;}li{font-size:11px;}p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;}.X0uMP p{margin-top: 11px !important; margin-bottom: 11px !important;} Nu har vi valgt de kommunalpolitikere, som i de næste fire år skal sikre veltunede kommuner med høj service. Slagsmålene om indflydelse gik i gang ligeså snart valgresultatet forelå, og det må vi tolke som et ønske om hurtigt at komme i arbejdstøjet. Det er således i disse dage, at retningen for de næste fire år aftegner sig. I den forbindelse er det på sin plads at advare mod en kedelig trend blandt kommunerne. Det er ikke mere end et par måneder siden, vi på tværs af det politiske spektrum så kommuner troppe op på stribe i Indenrigs- og Socialministeriet med ønske om at få lov til at sætte den kommunale skat op. Pengene i kommunekasserne rækker ikke, sagde politikere og anså det for god tone at forvente, at skatteyderne kan og vil fylde de halvtomme kommunale kasser op. Den slags får nok mange til at savne kandidater i den netop overståede valgkamp, som for alvor havde turdet gå til valg på en god, ansvarlig politik om nedsættelse af de kommunale skatter. Og vel at mærke uden forringelse af den kommunale service, muliggjort gennem en effektivisering og konkurrenceudsættelse af den kommunale administration og opgaveportefølje.  Nu fik kun 17 ud af 42 ”ansøgerkommuner” lov til at hæve skatten. Men der er god grund til at advare de nye kommunalbestyrelser mod ”send flere penge”-trenden. Højere kommuneskatter er en meget dyr løsning, der ikke nødvendigvis fører til mere velfærd – og i øvrigt beror på en kortsigtet forståelse af, hvordan man løser problemet med den slunkne økonomi. Vi skal tværtimod opfordre kommunerne til at satse på at blive så billigere i drift, som overhovedet muligt. Kun ad den vej kan vi fremtidssikre den velfærd, som vi alle ønsker. Dansk Byggeri har som eksempel peget på potentialet ved øget udlicitering. Ofte kan private virksomheder varetage hidtidige kommunale opgaver både billigere og bedre. I dag udgør det samlede udliciteringspotentiale i landets kommuner 22 mia. kr., og det vil meget nemt kunne frigøre 2,2 mia. kr. til andre formål eller sænkning af skatter og gebyrer. Og det er et meget forsigtige skøn, som forudsætter effektivitetsgevinster på 10 % ved at lade private virksomheder overtage de kommunale opgaver. Det forudsætter, at kommunerne træffer et politisk valg om at øge graden af udliciterede opgaver til dét niveau, der rent faktisk er muligt. Udfordringen er med andre ord at sikre, at hver en skattekrone fører til mest mulig service og kvalitet for pengene. Med en sådan ambition kan vi måske også slippe for den dækningsafgift, som hver anden kommuner udskriver til erhvervslivet. Det er en ”frivillig” ekstrabeskatning, som i høj grad er målestok for kommunernes erhvervsvenlighed. Vi bør anerkende de kommuner, som friholder erhvervslivet fra denne skat og i stedet sender signaler om et erhvervsvenligt klima og et kommunalt ønske om at skabe arbejdspladser. Dansk Byggeri ønsker alle tillykke med valget og håber på, at vi har fået en række politikere med ambitioner om at tage velfærdsudfordringer på sig. Borgere såvel som erhvervsliv ønsker kommuner, som udbyder og sikrer levering af høj kommunal service – uanset om vi taler om byggesager eller børnepasning. Men det skal i de kommende år ske ved at plukke de lavthængende frugter, og ikke ved at kradse flere penge ind hos borgere og erhvervsliv.   For yderligere oplysninger, kontakt: Frameld nyhedsbreve (http://www.danskbyggeri.dk/nyheder+-c12-++presse/abonn%c3%a9r+p%c3%a5+nyhedsbreve/frameld+nyhedsbreve)Dansk ByggeriNørre Voldgade 1061015 København KTelefon 72 16 00 00 [email protected]

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra By og Bolig

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024