Memory lane: Tre kampagner der skabte forandring

TILBAGEBLIK: Hvis du som civilsamfundsorganisation gerne vil sætte dagsorden og skabe forandring, går vejen ofte gennem en SoMe-kampagne. Vi genbesøger her tre ikoniske kampagner.

Når kampagner rammer plet, kan de gøre en forskel. Det beviste SoMe-kampagnen  “The Ice Bucket Challenge”, der formåede at indsamle 115 millioner kroner til sygdommen ALS.
Når kampagner rammer plet, kan de gøre en forskel. Det beviste SoMe-kampagnen  “The Ice Bucket Challenge”, der formåede at indsamle 115 millioner kroner til sygdommen ALS.Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix

The Ice Bucket Challenge
Hvad har Bill Gates, Cristiano Ronaldo og Noma-stifter René Redzepi til fælles? 

I 2014 medvirkede de alle i den verdensomspændende SoMe-kampagne “The Ice Bucket Challenge”, hvor deltagerne frivilligt hældte en spand isvand i hovedet på sig selv, mens det blev filmet.

Se her hvordan Bill Gates modtager udfordring fra Facebooks Mark Zuckerberg og udfører The Ice Bucket Challenge.

Målet med øvelsen var at støtte forskningen i nervesygdommen ALS.

I kølvandet på de kendte fulgte en masse helt almindelige sociale mediebrugere trop, og i nogle måneder var videoerne et tilbagevendende syn på SoMe.

Faktisk endte i alt 17 millioner mennesker med at deltage i udfordringen. 

Kampagnen er et skoleeksempel på, hvordan virale videoer kan bruges på SoMe og skabe opmærksomhed om en sag.

ALS Association fik 115 millioner dollars i støtte efter kampagnen, og ifølge en rapport fra RTI International gjorde donationerne patientforeningen i stand til at øge sin årlige funding til forskning i sygdommen med 187 procent.

Du kan læse mere om kampagnens effekter her. 

#JegErDansk
“Du er ikke dansker.”

Sådan lyder beskeden til en gruppe børn i en video, der i 2017 skabte store diskussioner på sociale medier og fik politikere til at reagere.

Det var Gorilla Media, der lavede den tre minutter lange video, hvor danske børn med rødder i andre kulturer fortæller, at de opfatter sig selv som danske.

I slutningen af videoen får børnene besked på, at de ikke er danske.

Børnene bliver tydeligt berørte, og nogle af dem begynder at græde.  

Videoen var svar på en udtalelse fra Folketinget, hvor man fandt det bekymrende, at der “er områder i Danmark, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er over 50 procent. Det er Folketingets opfattelse, at danskere ikke bør være i mindretal i boligområder i Danmark.”

Find videoen her.

Det københavnske mediebureau slog videoen op med følgende tekst: “Eftersom Folketinget har besluttet, at vores børn ikke er danske, har vi besluttet at fortælle dem det #JegErDansk.«

Videoen skabte røre. Den blev på en og samme tid udskældt for at være for hård og lovprist for at være rørende.

Også udlandet lagde mærke til videoen, der blev omtalt i mere end 120 medier verden over og opnåede mere end 10 millioner visninger.

Til sidst blev Folketingets udtalelse revideret.

Læs mere om baggrunden for kampagnen her.

Da Danmarks Naturfredningsforening var den truede art
I slutningen af 2018 fremsatte Dansk Folkeparti forslag om, at Danmarks Naturfredningsforening skulle fratages retten til at foreslå fredninger i naturen.

Som den eneste organisation i Danmark kan foreningen foreslå, at specifik natur bør fredes, hvis dyr eller planter er truet. 

I dag kalder foreningen i spøg forslaget fra Dansk Folkeparti en gave. For svaret på truslen blev en SoMe-kampagne, hvor foreningen red på en bølge af opbakning.

Folk blev vrede og skrev i stor stil under på, at DN skulle beholde sin fredningsret. 

Her finder du DN’s kampagne Fredninger i Fare.

En video slog kampagnen an, og ude i DN’s underafdelinger viste man lokale fredninger frem.

Kampagnen betød, at foreningen indhentede tusindvis af underskrifter fra folk, der ikke i forvejen var en del af kernemålgruppen. Foreningen voksede også i medlemstal.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024