Debat

Dansk IT: Vi bruger flere kræfter på undgå skyggesiderne af AI end på at realisere mulighederne

Der synes at have indfundet sig et enormt stort fokus på at gøre tingene rigtigt, når det kommer til AI. Så stort at det –paradoksalt nok – forhindrer os i at gøre de rigtige ting. Vi skal slække på håndbremsen og sætte ledere til at styre os i den rigtige retning, skriver Ejvind Jørgensen.

Typisk for tiden vil EU først og fremmest forhindre AI-toget i at løbe løbsk, og med dansk iver går vi forrest og har kastet os ud i at følge denne regulering til sidste punktum, skriver Ejvind Jørgensen.
Typisk for tiden vil EU først og fremmest forhindre AI-toget i at løbe løbsk, og med dansk iver går vi forrest og har kastet os ud i at følge denne regulering til sidste punktum, skriver Ejvind Jørgensen.Foto: Philipp Von Ditfurth/AP/Ritzau Scanpix
Ejvind Jørgensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når vi om ti til 15 år ser tilbage på gennembruddet inden for AI, tror jeg, vi vil opfatte det i samme størrelsesorden som fremkomsten af internettet.

Eller sagt på en anden måde: AI har et potentiale, som vi kun så småt er ved at forstå. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Til gengæld ved jeg ikke, om vi tør gøre det til virkelighed? Eller om vi bare vil nøjes med at sjoske i USA's og Kinas fodspor, fordi vi er bange for, hvad der kunne tænkes at ske?

Men innovation ér jo en uregerlig størrelse. Undervejs bliver vi ledt på vildspor og i blindgyder. Fejl og fiasko er uundgåelige elementer i enhver skabelsesproces.

Vi kan tage "Gladsaxe-modellen" som et oplagt eksempel. Her blev det for nogle år siden forsøgt, om man algoritmisk kunne forbedre vurderinger af socialt udsatte børn, men det viste sig at være mere problematisk end først antaget. Idéen blev opgivet igen i 2019, og det var en klog beslutning. 

Læs også

Lad os ikke skræmme

Men hvad er der så sket siden? Her synes jeg især, at samfundsdebatten omkring AI har fået et skær af skræmmekampagne. Selvfølgelig skal vi dreje af, når vi får øje på problemer i horisonten – som med Gladsaxe-modellen. 

Men lad os dog som minimum handle på en reel ledelsesmæssig vurdering af, om de overhovedet opstår eller ej. Ellers går vi glip af alt for mange muligheder.

Alene i den offentlige sektor er mulighederne med AI enorme. I sundhedsvæsenet analyseres der på store mængder af billedmateriale med en præcision, som mennesker ikke kan præstere.

I mange former for sagsbehandling kan indviklede sagskomplekser analyseres på få sekunder. Miljøgodkendelsessager vil kunne behandles på langt kortere tid og dermed øge tempoet i Danmarks grønne omstilling.

Fakta

Hvordan skal kunstig intelligens udbredes i det offentlige?

En ny AI-taskforce skal udbrede kunstig intelligens i det offentlige Danmark.

Altinget Digital sætter taskforcens opgave til debat og spørger, hvor og hvordan det gøres bedst – og er det helt uden faldgruber? 

Find hele debatpanelet her.

Vil du deltage i debatten, kan du skrive til debatredaktør Lasse Sjøbeck Jørgensen.
 

Men typisk for tiden vil EU først og fremmest forhindre AI-toget i at løbe løbsk, og med dansk iver går vi forrest og har  kastet os ud i at følge denne regulering til sidste punktum.

Hvor meget skal vi regulere?

For et par måneder siden deltog jeg i et såkaldt assessment (DPIA), som nu er påkrævet for at afdække mulige problematiske forhold forud for offentlige anvendelse af AI. For at navigere bedre i dette lumske farvand havde organisationen allieret sig med ekstern bistand i form af en forholdsvis nyuddannet jurist og en studentermedhjælper. 

De to ledte os gennem et endeløst spørgeskema, hvor der blev dvælet længe ved selv de mest elementære spørgsmål. Dog uden at det førte til relevante konklusioner. Til gengæld var der talrige opfordringer undervejs til at holde flere møder.

Der var tilsyneladende god tid. Undervejs forsøgte myndigheden at henlede opmærksomheden på, at vi jo har forvaltningsloven, som danner grundlag for, hvordan et embedsværk skal agere. Ordene faldt på gold jord, og det blev to lange timer.

Efter samme mønster kan man også fremhæve, at der allerede i flere år har eksisteret et krav til børsnoterede selskaber om, at de skal udarbejde en politik for dataetik og fremvise den på deres hjemmeside.

Læs også

Ydermere skal der udarbejdes og offentliggøres årlige redegørelser for, hvordan denne politik praktiseres. Nuvel, det er ikke ligefrem en AI Act, men ved de regulerende hænder, hvad hinanden laver? På hvor mange ledder og kanter skal vi regulere? 

Situationen minder mig om de første år af GDPR, som medførte decideret guldgraverstemning blandt de mange konsulenter og advokater, der stod parate til at udlægge den nye lovgivning til mindste detalje for ethvert betalende publikum. Ofte med næsten komiske sikkerhedskrav til følge ­– formuleret i den hellige risikostyrings navn. 

Hvad i alverden er det, vi laver?

Fast forward til 2024: For nylig modtog jeg et spørgeskema på 16 sider fra en kunde, med hvem der allerede var indgået kontrakt og databehandleraftale om en beskeden opgave. Skemaet var næppe udarbejdet af kunden selv.

Svarene på 80 procent af spørgsmålene stod allerede i databehandleraftalen og kunne kopieres direkte ind som svar. Mange af de sidste 20 procent var næsten spild af tid for begge parter. 

Samfundsdebatten omkring AI har fået et skær af skræmmekampagne.

Ejvind Jørgensen
Formand, Dansk IT’s udvalg for it i den offentlige sektor

Og så er det, jeg i mit stille sind tænker: "Hvad i alverden er det, vi laver?"

Der synes at have indfundet sig et enormt stort fokus på at gøre tingene rigtigt. Så stort at det – paradoksalt nok – forhindrer os i at gøre de rigtige ting. Vi bliver simpelthen mere optagede af at følge spillets regler end at komme i mål.

Alle teknologiske landvindinger kræver regulering. Men i forhold til AI er det, som om vi bruger flere kræfter på undgå de formodede skyggesider end på at realisere mulighederne – før vi rent faktisk har set dem på horisonten.

Her tænker du måske: "Jaja, det er jo en typisk holdning for en organisation, der ønsker at fremme Danmarks brug af it. Bare giv AI frie tøjler – jo mere, jo bedre."

I så fald må jeg melde hus forbi: I Dansk IT tror vi ikke på "jo mere it, jo bedre". Men vi tror på, at Danmark er blevet et digitalt foregangsland som følge af visionære embedsmænd, som ville noget og som turde at slippe innovationskræfterne løs i stedet for at lamme dem med overregulering.

Lad os høste frugterne af AI med udsyn og indsigt – slæk på håndbremsen og sæt ledere til at styre os i den rigtige retning. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ejvind Jørgensen

Formand, DANSK ITs udvalg for it i den offentlige sektor, CFO og Head of investor relations, cBrain A/S
HD (Handelshøjskolen i Aarhus)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024