Debat

It-direktører: De danske virksomheders it-anvendelse er et overset område for grøn omstilling

Det er tid til, at alle danske virksomheder kommer ind i klimakampen. Men at gøre de danske virksomheders it-anvendelse grøn er bestemt ikke et indsatsområde, der hidtil har været fokus på, skriver elleve direktører fra it-organisationer og firmaer. 

Der er ingen undskyldning for ikke at starte den grønne it-omstilling 
allerede i dag. Det vil faktisk være dumt at lade være, skriver elleve 
direktører fra IT-organisationer og firmaer. <br><br>
Der er ingen undskyldning for ikke at starte den grønne it-omstilling allerede i dag. Det vil faktisk være dumt at lade være, skriver elleve direktører fra IT-organisationer og firmaer.

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Du kan Google, hvad hovedstaden i Kroatien er. Eller du kunne jo også spørge ChatGPT. Hip som hap, ville mange måske tænke. Men hvad de fleste ikke ved er, at det koster ti gange så meget energi at vælge ChatGPT. Det viser tal fra det Internationale Energi Agentur.

Og det er ikke kun, når vi bruger AI, at vi bruger energi. CO2-udledningen fra vores digitale adfærd er på størrelse med hele flyindustriens og udgør ti procent af hele verdens elektricitetsforbrug.

Afsendere af indlægget:
  • Martin Lippert, CEO, GlobalConnect
  • Kathrine Forsberg, CEO, Atea Danmark
  • John Henriksen, CEO, TDC Erhverv
  • Lars Thomsen, CEO, Telenor Danmark
  • Mikkel Bardram, CEO, EG A/S
  • Keld Zornig, CEO, Fujitsu A/S
  • Henrik Bruun-Pedersen, Head of IT/Tech Procurement, Rambøll
  • Henrik Jensen, Senior IT Procurement Manager, DSV
  • Jonas Dan Jørgensen, CIO, Bang & Olufsen
  • Morten Rye Christensen, VP Infrastructure & Operations, Semler
  • Natasha Friis Saxberg, CEO, IT-Branchen

Og den digitale udvikling går kun én vej. Heldigvis, for på mange måder er digitalisering svaret på mange af samfundets udfordringer. Også klimaudfordringerne.

Men det kræver, at vi tager hånd om, at datacentrene allerede nu kører på højtryk. Med et stigende digitalt samfund og en øget udvikling og anvendelse af AI, ser vi ind i et forhøjet digitalt klimaaftryk over de næste år.

Derfor er det tid til, at vi tager et fælles ansvar for en mere grøn, digital udvikling. Hvis vi ikke ser på vores digitale klimaaftryk, kan vi spise nok så mange vegetarbøffer eller tilvælge toget – det batter bare ikke i det lange løb.

Vi skal også selv tage ansvar

It-sektoren selv skal naturligvis tage en stor del af ansvaret og it-leverandørerne skal gøre deres. Men både de almindelige forbrugere og i særdeleshed de danske virksomheder, bør forpligtige sig på et mere klimabevidst it-forbrug.

It-sektoren arbejder på forskellige områder på at minimere klimaaftrykket fra digitaliseringen. Både når det gælder hardware, hvor der for eksempel er fokus på energieffektivitet af udstyr og fornuftige returneringsordninger, der sikrer genbrug og genanvendelse. Eller inden for datacentre, hvor man i stigende grad bruger vedvarende energikilder, lavenergi servere og genanvender overskudsvarmen.

Nu er det tid til, at alle danske virksomheder kommer ind i klimakampen. Men at gøre de danske virksomheders it-anvendelse grøn er bestemt ikke et indsatsområde, der hidtil har været fokus på.

Læs også

Nogle danske virksomheder er godt i gang. Et eksempel er Arla, der for eksempel begyndte at slukke for servere, som ikke havde behov for at køre i døgndrift. Mere end 130 servere blev slukket automatisk hver aften og tændt igen, når der var behov for dem. Det simple greb resulterede i en gennemsnitlig driftsbesparelse på 71 procent.

Resten af de danske virksomheder må også tage (endnu mere) ansvar for deres stigende digitale klimasynder.

Der er efterhånden ikke en virksomhed, der ikke sorterer bioaffald efter frokosten, men selvom næsten alle medarbejdere og virksomheder gør brug af digitale værktøjer eller it-udstyr i løbet af deres arbejdsdag, så er vi nærmest ikke kommet i gang med at tale om digital bæredygtighed.

Vi møder som it-aktører både tvivl om, hvordan man kommer i gang og om det overhovedet batter at forsøge? Dertil er svaret et rungende ”ja”! Både på den grønne bundlinje, men faktisk også på den økonomiske bundlinje for den enkelte virksomhed.

Konkrete tiltag

Der har desuden manglet viden på området, og omstillingen har været uoverskuelig for mange virksomheder at gå i gang med. Det skal der laves om på. Derfor vil vi med vores nye anbefalingskatalog for alvor sætte skub i virksomhedernes grønne it-omstilling.

Nu er det tid til, at alle danske virksomheder kommer ind i klimakampen

Anbefalingerne spænder lige fra at slette forældede mailtråde til, hvordan virksomheder forlænger levetiden på sit it-udstyr.

Når det kommer til hardware, eksempelvis den computer eller telefon, du læser på lige nu, så er det bedste råd at bruge udstyret så længe som muligt og recirkulere fremfor at smide ud og købe nyt. 70 procent af klimabelastningen fra hardware kommer nemlig fra ny-produktion og kun 30 procent af selve brugen.
 
Omvendt, når vi taler software, som apps eller programmer, er det kun 30 procent af klimaaftrykket, der ligger i produktionen af softwaren.

Til gengæld er det her 70 procent af aftrykket, der er resultatet af brugen. Vil virksomheden nedbringe sin softwares CO2-udledning, så skal I se på det daglige forbrug. Det dækker over alt fra, hvor mange tunge filer I vedhæfter mails, til hvor ofte jeres programmer egentlig skal køre.

Men det vigtigste, ligegyldigt om vi snakker software eller hardware, er overhovedet at komme i gang.

Og her er vores melding klar: Der er ingen undskyldning for ikke at starte den grønne it-omstilling allerede i dag. Det vil faktisk være dumt at lade være. Både for planetens skyld og virksomhedernes bundlinje.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Lippert

CEO, Globalconnect
Cand.oecon. (1992), Ph.D. (1995), Aarhus Universitet

Kathrine Forsberg

Adm. direktør, Atea, formand, Klimapartnerskabet for service, it og rådgivning
cand.merc (CBS), MBA (CBS)

John Henriksen

Direktør, TDC Erhverv

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024