Ny undersøgelse: Skærme forringer børns læsefærdigheder
UNDERSØGELSE: Tablets og computerskærme fylder mere i undervisningen, og danske skoleelever er blandt verdens bedste digitale læsere. Men den udvikling har samtidig gjort eleverne dårligere til at læse bøger og trykte tekster, viser en ny undersøgelse.
![Skoleelever læser færre tekster i bøger og flere på tablets og computerskærme. Det har haft konsekvenser for elevernes læsefærdigheder. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/187729/60371.jpg)
![Martin Mauricio](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5231-martin-mauricio-2-48.jpg)
Martin Mauricio
ForsideredaktørIsær de danske drenge, som ellers halter efter pigerne i andre læseundersøgelser, klarer sig godt i ePirls.
Jan Mejding
Lektor emeritus, Aarhus Universitet
iPads, computerskærme og læringsplatforme erstatter i stigende grad blyant, papir og bøger i undervisningen, og den udvikling har gjort eleverne til dårligere læsere.
Det viser en analyse af resultaterne fra den nye ePirls-undersøgelse. Undersøgelsen er international, og den fokuserer på, hvordan skoleelever i 4. klasse påvirkes af at læse digitalt.
Undersøgelsen viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen, når de ikke befinder sig i skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016. Antallet af elever, der siger, at de nyder at læse, er samtidig faldet fra 44 procent i 2011 til 36 procent i 2016.