Debat

Organisationer: Techgiganterne er blevet så store, at de føler sig hævet over loven

Vi kan ikke acceptere, at techgiganter som Meta tilsyneladende tror, at lovgivningen ikke gælder for dem, skriver Ida Nynne Daarbak Reislev og Karen Rønde.

Metas forretningssucces bunder i en ekstrem kommercialisering af andres data, skriver Ida Nynne Daarbak Reislev og Karen Rønde. 
Metas forretningssucces bunder i en ekstrem kommercialisering af andres data, skriver Ida Nynne Daarbak Reislev og Karen Rønde. Foto: Christoph Dernbach/AP/Ritzau Scanpix
Karen Rønde
Ida Nynne Daarbak Reislev
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Alt for længe har techgiganterne kunnet gå på rov i forbrugernes data, fastholde deres opmærksomhed med infinite scrolling og andre mekanismer, samt eksponere både børn og voksne for ulovligt indhold som vold og økonomisk svindel.

Selv når brugerne anmelder det ulovlige indhold til platformen, går der alt for lang tid, før indholdet bliver fjernet, og ofte ender forbrugerne i en blindgyde eller får autogenererede svar, når de forsøger at komme i kontakt med de store virksomheder.

For nylig fik selskabet Meta, der ejer Facebook og Instagram, sat ufrivilligt fokus på sig selv og problematikken, da en række kendte danske tv-værter fik misbrugt deres identitet i injurierende reklamer, som havde til formål at lokke penge ud af forbrugerne via falske investeringshjemmesider.

Det er både problematisk for dem, der eksponeres for reklamerne, og dem som ufrivilligt lægger navn og ansigt til. Og det burde også være problematisk for Meta, eftersom indholdet helt åbenlyst er ulovligt.

For store til lovgivning

Men techgiganterne er blevet så store, at de tilsyneladende ikke mener, at lovgivning som for eksempel Digital Service Act (DSA) gælder for dem.

Den forordning stiller blandt andet krav om, at brugerne nemt skal kunne anmelde ulovligt indhold og få et letforståeligt svar retur. Desuden skal de kunne klage til formidlingstjenesten, hvis den ikke fjerner det ulovlige indhold. Men lovgivningen til trods florerer falske reklamer fortsat på platformene.

Forbrugere og medier skal have magten over deres data tilbage.

Ida Nynne Daarbak Reislev og Karen Rønde
Hhv. jurist, Forbrugerrådet Tænk og direktør, DPCMO 

Det danske DSA-tilsyn har netop oversendt sagen om danske tv-værter i falske annoncer til Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn.

Tidligere i år anmeldte Forbrugerrådet Tænk i øvrigt Meta til det danske datatilsyn og skrev desuden et brev til det Det Europæiske Databeskyttelsesråd sammen med en række andre organisationer.

Her var fokus på Metas pay or consent-model, hvor forbrugerne kunne købe sig fri for målrettede reklamer baseret på deres personoplysninger.

Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO) har anmeldt Meta til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og Digitaliseringsstyrelsen konkluderede i efteråret, at Metas anvendelse af cookies og lignende teknologier er i strid med cookiebekendtgørelsen.

Meta har dog valgt ikke at efterleve Digitaliseringsstyrelsens påbud. Metas forretningssucces bunder altså i en ekstrem kommercialisering af andres data.

Drøftelser på EU niveau

Techgiganternes forretningsmodeller er heldigvis også en problematik, som erhvervsminister Morten Bødskov har fokus på og har drøftet med blandt andre Forbrugerrådet Tænk.

Men det er nødvendigt at løfte problematikken på EU-niveau.

Læs også

Forbrugere og medier skal have magten over deres data tilbage. Og eftersom Meta ikke ser ud til at ville slippe den magt frivilligt, må der skrappere midler i brug.

Det kunne ske ved hjælp af bedre screening af de annoncer, som markedsføres på deres platforme eller ved hjælp af en licensordning, hvor techgiganterne kan få licens til at drive forretning i Europa, men endnu vigtigere: At de også kan fratages denne licens, hvis de gentagne gange overtræder reglerne.

Flere kandidater til Europa-Parlamentet har i deres valgkamp sat fokus på techgiganter.

Vi håber, at det fokus fortsat vil leve efter valget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karen Rønde

Adm. direktør, DPCMO, advokat, fhv. folketingsmedlem (V)

Ida Nynne Daarbak Reislev

Jurist, Forbrugerrådet Tænk
cand.jur, Københavns Universitet

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024