Debat

Dansk Erhverv: Alle ordninger for erhvervsfremme har et legitimt formål, derfor kræver omlægning omtanke

Mange erhvervsstøtteordninger kompenserer danske virksomheder for et højt skattetryk, så de bedre kan konkurrere med udenlandske virksomheder. Det vil være en krævende øvelse at ændre systemet, men muligheden skal ikke afskrives på forhånd, skriver Morten Langager.

Dansk Erhverv bakker op om erhvervsstøttesystemet, men vil gerne tage en konstruktiv dialog om indretningen af ordningerne med erhvervsminister Morten Bødskovs ekspertgruppe, skriver Morten Langager.
Dansk Erhverv bakker op om erhvervsstøttesystemet, men vil gerne tage en konstruktiv dialog om indretningen af ordningerne med erhvervsminister Morten Bødskovs ekspertgruppe, skriver Morten Langager.Foto: Pressefoto/Dansk Erhverv
Morten Langager
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Erhvervsfremmesystemet har længe været en omdiskuteret størrelse. Gennem de seneste mange år har både indretningen og beløbet, brugt på disse erhvervsstøtteordninger, været genstand for diskussioner. Vi er vel efterhånden oppe på mere end femten år, hvor man fra politisk side har ønsket at finde penge i systemet.

Det er sådan set ganske forståeligt, for når man lige kaster et hurtigt blik på sagen, kan det se ud som om, at man nemt kan finde nogle milliarder på området. Men som det så ofte er tilfældet, er virkeligheden noget mere kompliceret.

Dansk Erhverv bakker op

Ifølge Erhvervsministeriets rapport ’Redegørelse om erhvervsfremme mv.’ fra 2021 løber udgifterne til statslig erhvervsfremme op i 42 milliarder kroner.

Før valget blev der nedsat en ekspertgruppe, som skulle gennemgå erhvervsfremmesystemet og blandt andet pege på modeller for sanering af erhvervsstøtten for mindst 3,5 milliarder kroner årligt, der skulle finansiere investeringer i forskning, uddannelse, grøn omstilling og skattelettelser.

Temadebat

En ekspertgruppe skal komme anbefalinger til sanering af erhvervsstøtte, og regeringen vil ændre erhvervsstøttesystemet for at øge arbejdsudbuddet med 4.000 personer.

Så hvordan skal fremtidens erhvervsstøttesystem indrettes? Hvilke erhvervsstøtteordninger kan bidrage til at øge arbejdsudbuddet? Og for hvor mange milliarder kroner og på hvilke områder kan der sløjfes erhvervsstøtteordninger?

Altinget Erhverv tager debatten om, hvordan erhvervsstøttesystemet skal se ud.

Ønsker du at bidrage til debatten, så send en mail til [email protected]
 

Senest fremgår det af SVM-regeringens regeringsgrundlag, at der skal saneres erhvervsstøtteordninger for to milliarder kroner, som skal føres tilbage til erhvervslivet.

Konkret skal bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder nedsættes fra 15 procent til 10 procent, og der skal skabes en ny model for værdiansættelse. Samtidig forhøjes F&U-fradraget.

I Dansk Erhverv er vi generelt tilhængere af, at vi som samfund konstant sikrer, at borgeres og virksomheders skattebetalinger bruges ansvarligt. Derfor bakker vi op om gennemgangen af erhvervsstøtten, for det er naturligvis fornuftigt at overveje, om erhvervsstøtten er indrettet mest hensigtsmæssigt.

Samtidig har vi med tilfredshed noteret os, at omprioriteringen af midlerne fortsat er øremærket erhvervslivet. Det er klogt at tænke i brede løsninger, der kommer mange til gode.  

Global konkurrence

Nu kommer vi så til den lettere komplicerede del: Erhvervsfremmesystemet dækker over en lang række ordninger inden for en lang række af områder.

Og i indretningen af fremtidens erhvervsstøtte er det vigtigt at holde sig for øje, at selvom erhvervsfremmesystemet ved første øjekast kan ligne et virvar af uproduktive støtteordninger, er alle ordningerne indført med et legitimt formål.

Mange ordninger kompenserer danske virksomheder for vores høje skattetryk, så de ligestilles med udenlandske virksomheder i den globale konkurrence.

Morten Langager
Direktør, Dansk Erhverv

Mange ordninger kompenserer danske virksomheder for vores høje skattetryk, så de ligestilles med udenlandske virksomheder i den globale konkurrence. Andre giver en hjælpende hånd til udkantsområder. Og andre igen skubber til den grønne omstilling.

Lad os komme med nogle eksempler. Nulmomsen på medier bidrager til den demokratiske samtale, som er afgørende for et levende demokrati. Nulmomsen er også med til at understøtte det danske sprog og dansk sprogudvikling.

Vi kunne også nævne markedsføring af Danmark som turismedestination. Efter covid-19 har der været og et fortsat stort behov for netop dette, og der er jo tale om tiltag, som kommer et bredt udsnit af det danske erhvervsliv til gode. Hvis ikke det blev gjort i dette regi, så er spørgsmålet hvordan, og om det så blev gjort. 

Der er også forskning i PtX-teknologier - både til den grønne omstilling og til et grønt dansk eksporteventyr. Hvis vi skal helt frem i klimabussen, så er det afgørende, at vi får gennembrud, når det gælder PtX. Og nu vi er ved klimaet og den grønne omstilling, så bidrager tilskuddet til udfasning af olie- og gasfyr til netop disse to ting og også meget vigtigt: Hurtigere frigørelse fra russisk gas.

Tager vi forskerskatteordningen, så har den bidraget til, at danske virksomheder kan tiltrække dygtige nøglemedarbejdere og forskere, hvilket selvsagt har gavnet forskningen i Danmark.

Læs også

En krævende øvelse

Derudover er det værd at bemærke, at der faktisk er en temmelig stor selvfinansieringsgrad på alle skatteordningerne.

Ordningerne generer øget omsætning og flere arbejdspladser hos virksomhederne, og det bidrager positivt til både BNP og til statskassen. Staten får nemlig mange af støttekronerne igen, når virksomhedernes medarbejderne eksempelvis betaler skat af deres løn fra virksomheden. Dermed er den reelle besparelse ved at nedlægge en støtteordning altså mindre, end den umiddelbare udgift, der er, når tilbageløbet til statskassen regnes med. 

Med andre ord er det en større og faktisk også ganske krævende øvelse at ændre erhvervsstøttesystemet.

Morten Langager
Direktør, Dansk Erhverv

Med andre ord er det en større og faktisk også ganske krævende øvelse at ændre erhvervsstøttesystemet.

Men fordi noget kan blive vanskeligt, skal man naturligvis ikke på forhånd afskrive muligheden for at gøre det.

Derfor ser vi i Dansk Erhverv også frem til, at ekspertgruppen kommer med sine anbefalinger. Så kan vi på baggrund af dem tage en konstruktiv dialog om erhvervsstøtteordningernes indretning.

For os er det afgørende, at indretningen af fremtidens erhvervsstøtte kommer til at ske med hensyntagen til de samfundsøkonomiske, beskæftigelsesmæssige, politiske, kulturelle og demokratiske formål, som systemet i dag fremmer. Og vi støtter intentionen om at lade pengene gå tilbage til erhvervslivet gennem brede løsninger, der styrker konkurrenceevnen og kommer mange til gode.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024