Skat på privatfly får ikke de rigeste til at stoppe med at flyve. Alligevel er det en god idé, mener ekspert

CO2-udledningen fra privatfly udgør under én procent af flytrafikkens klimabelastning og mindre end én promille af danskernes samlede udledninger. Men der er god grund til at regulere flyvningerne, mener forsker og tænketank, der anbefaler politikerne at kopiere portugisisk løsning.

Privatfly, der letter i Danmark, udleder cirka 25.000 ton CO2 om året, viser rapport fra den hollandske tænketank CE Delft. 
Privatfly, der letter i Danmark, udleder cirka 25.000 ton CO2 om året, viser rapport fra den hollandske tænketank CE Delft. Foto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

En ny afgift på rejser med privatfly vil næppe få de rigeste danskere til at lade flyevene blive på landjorden. 

Alligevel vil det være ganske fornuftigt, hvis regeringen vælger at indføre en form for afgift på de private flyrejser.

Det mener Niels Buus Kristensen, seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.

Altinget logoErhverv
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget erhverv kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Erhverv

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024