Miljøstyrelsen er ikke længere en rustvogn
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerIngen forfatter
Ingen forfatter
Hvis Miljøstyrelsen var en bil – så ville den være en rustvogn. Det var dommen fra kommunernes repræsentant, da han og repræsentanter for virksomheder og organisationer for to år siden var inviteret til personalekonference i Miljøstyrelsen. De skulle sige deres ærlige mening om styrelsen, som administrerer og udformer regler og love på miljøområdet.Det er ikke et kulturprojekt, som er færdigt. Og vi kan da stadig registrere lommer i styrelsen, hvor den gamle skole hersker i form af mindre lydhørhed eller en tydelig irritation over, at aktørerne har forslag til at gøre tingene anderledes
Lars Aagaard
Miljø- og energichef, Dansk Industri
"Mit billede faldt på en rustvogn, fordi det er en bil med en kæmpe motor, som dog altid kører meget langsomt. Passagerer kan kun komme med, hvis de tavst ligger fladt ned omme bag i bilen," siger Eske Groes, kontorchef i KL, som er manden bag den utraditionelle sammenligning.
Han havde bidt mærke i en vi-alene-vide-attitude i styrelsen, som efter hans mening også var dårlig til at inddrage kommunerne, når love og bekendtgørelser skulle udarbejdes. Men han vurderer nu, at Miljøstyrelsen inden for de sidste par år er blevet mere lydhør og åben over for forslag udefra.
Også fra Dansk Industri er der ros til styrelsen, der med et driftsbudget på 200 millioner og sin rolle som Miljøministeriets rådgiver og lovudvikler er landets mest magtfulde administrationsenhed på miljøområdet.