Debat

Hvor er bæredygtighedspolitikerne henne?

DEBAT: Corporate Social Responsibility er for danske virksomheder vejen mod et anstændigt image og gode forretninger, skriver Michael Stevns.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Stevns
Koncerndirektør i Arla Foods a.m.b.a. 

Med amerikanernes systemskifte i de bestemmende organer er der gode mu-ligheder for, at Corporate Social Responsibility eller på godt dansk: "Bære-dygtighed" snart vil rulle ud over de globale markeder i langt højere grad end hidtil. Europa kan gøre meget selv, Danmark kan sætte sig op på piedestalen, men lige lidt hjælper det, hvis de store globale økonomier af politiske hensyn ikke prioriterer samfundets virkelige mål, nemlig funktionsdygtighed både på kort og på lang sigt.

Der er naturligvis meget ordkonditori og mærkevaremonster over et ord som CSR. Men når det for alvor pakkes op, forstås, tages alvorligt og efterleves, ja så er der politisk stormesteri og sejre langt ud over vores nuværende fatteevne inden for rækkevidde.

Danmark godt med
Målt med en international målestok er Danmark faktisk godt med, når vi taler bæredygtighed. Vi producerer og sælger mange produkter, der tager sociale, miljømæssige og naturligvis også økonomiske hensyn. Vi har langt hen ad vejen bygget bæredygtighed ind som en kvalitetsparameter i mange produkter. Vi har erfaret, at der er en stærk sammenhæng mellem dette livssyn og en stærk bundlinie.

Regeringen bør tage et bæredygtighedsinitiativ, f.eks. i form af en kommission, der kan sætte dagsordenen for Danmarks lederskab inden for området de næste mange år.

Michael Stevns
Koncerndirektør i Arla Foods

Alt dette er sket på basis af frivillighedens initiativ samt enkelte politiske fag-kæpheste. Det er også foregået i et godt og konstruktivt samarbejde mellem myndigheder, NGO'er og virksomheder.

De næste mange år vil verdensøkonomien blive præget af tre store forhold: Globalisering, væksten i Kina og Indien, samt klima og energi. Vi vil se nye industrier og energiformer opstå. Vi vil blive overrasket af naturens enorme kræfter, og vi vil blive forskrækket over samhandelens sårbarhed, når fla-skehalse opstår. The World Business Council for Sustainable Development har beregnet, at 85 procent af verdens 9 mia. mennesker i år 2050 vil bo i udviklingslande. Sikke markedsmuligheder, vi får. Og sikke et ansvar vi har for, at verden holder til dette.

Anstændigt image kræver markant dagsorden
Når Danmark så påstås at være lokomotiv for bæredygtighedstoget set med internationale briller, så gør det helt ondt at se, at vores folketingspolitikere ikke kan enes om virkeligt at sætte en markant dagsorden om bæredygtighed. Hvis vi virkelig udnytter både det, vi allerede har, og det enorme potentiale og den velvilje, alle interessenter besidder, så kunne det være, at Danmark kunne få et anstændigt image igen ude i verden oven på 2006's ideologiske markeringer. Men nok så meget, at vi kunne gøre lønsomme forretninger, som vi også ville være stolte af om 10-20-30 år.

Det er bare ikke tilstrækkeligt, at de enkelte fagministre gør en rigtig god indsats inden for deres respektive områder med hensyn til at leve op til deres ansvar og del af bæredygtighedsbegrebet og tager nyttige og flotte initiativer.

Eller at en række af landets største og førende virksomheder har stiftet Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling. Arla Foods er selv en af medstifterne heraf, fordi vi gerne vil lære af andre, lære fra os om de forhold, hvor vi gør en forskel, såsom miljøhensyn, fødevaresikkerhed, ernæring og sundhed, mv., samt være med til at påvirke de politiske strømninger.

Bæredygtighed er at mestre mange dagsordener og hensyn på samme tid. Derfor må man stå sammen og lægge fælles skinner ud.

Bæredygtighedsinitiativ efterlyses
Det her er meget større og vigtigere for Danmarks fremtid. Regeringen bør tage et bæredygtighedsinitiativ, f.eks. i form af en kommission, der kan sætte dagsordenen for Danmarks lederskab inden for området de næste mange år. Jo længere tid vi venter, jo mere taber vi forspringet til andre lande. Danmark vil have velfærd for alle danskere. En del af finansieringen hertil bør komme fra de eksportsuccesser, som en national strategi for bæredyg-tighed kan bidrage til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Stevns

Koncerndirektør, Danish Agro Group/Agribusiness Support
cand.lact. (Københavns Uni. 1986)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024