Arla og Danish Crown skærer i saltet
SUNDHED: Længere tids fokus har ført til, at Arla og Danish Crown-koncernen er lykkedes med at reducere saltindholdet betydeligt i flere af deres varer. Incitamentet for virksomheder bør dog øges, mener Arla.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørVores udfordring er jo, at vi er nået i mål med den målsætning, som vi ønskede, men vi kan ikke rigtig kommunikere det nogen steder. Derfor aner forbrugerne ikke, at vi har gennemført denne indsats.
Maja Møller
CSR-chef for Arla i Danmark
Når der rejses kritik, så er det selvfølgelig vigtigt, at vi kigger ind i det og lærer af det i det omfang, at det er noget, som rammer os. Vi mener selv, at vi er rigtig godt med på det her område, men det er jo ikke det samme som at sige, at vi ikke kan gøre mere.
Jens Hansen
Pressechef i Danish Crown
Danskerne indtager for meget salt til skade for deres sundhed. Og særligt industrien er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at reducere saltet i deres varer.
Nu tager to virksomheder til genmæle. De fortæller om nogle af de resultater, de har opnået efter en del års fokus på saltet.
Således har Arla reduceret indholdet af salt i sine Danbo-oste med 11 procent over syv år fra 2007 til 2014.