Danmark vil tjene på europæisk økomærke

Danmark kommer til at tjene penge på det europæiske økomærke, for det vil betyde en øget eksport af danske økologiske fødevarer, mener Chefkonsulent Anders M. Klöcker i Diretoratet for FødevareErhverv. Han glæder sig derfor over, at danskernes kendskab til mærket er blevet væsentligt større.
Cecilie Bech
Fakta
  • I marts 2000 indførte Europa-Kommissionen et logo med teksten 'Økologisk jordbrug - EF-kontrolordning', som kan anvendes af producenter, hvis systemer og produkter er blevet kontrolleret og overholder EU-bestemmelserne.

    Forbrugere, der køber produkter med dette logo kan være sikre på:

  • at mindst 95% af produktets ingredienser er frembragt efter økologiske produktionsmetoder

  • at produktet overholder reglerne i den officielle kontrolordning

  • at produktet kommer direkte fra producenten eller en tilberedningsvirksomhed i lukket emballage

  • produktet er forsynet med producentens, tilberedningsvirksomhedens eller sælgers navn og kontrolorganets navn og kode.

  • Kilde: Økologisk landbrug
    Efterspørgslen efter danske økologiske fødevarer på udenlandske markeder er steget kraftigt de seneste år. Samtidig har den danske produktion af økologiske fødevarer nået et sådant omfang, at danske virksomheder i stigende grad er interesseret i at eksportere økologiske fødevarer.

    Derfor håber og regner Anders M. Klöcker, chefkonsulent i Direktoratet for FødevareErhverv, med at det europæiske økomærke vil åbne op for handlen med resten af EU.

    "Hvis det går, som vi håber og tror, så vil økomærket betyde en både øget eksport og import af økologiske varer i Danmark," siger han til Altinget.

    Svært at sælge økologi til udlandet
    Hidtil er de økologiske producenter stødt på vanskeligheder i forbindelse med handlen med de andre EU-lande, fordi de enkelte lande har forskellige mærkningsordninger til de økologiske produkter.

    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024