17. januar 2005 kl. 13.04, opdateret 1. januar 1900 kl. 00.00
Danmark vil tjene på europæisk økomærke
Danmark kommer til at tjene penge på det europæiske økomærke, for det vil betyde en øget eksport af danske økologiske fødevarer, mener Chefkonsulent Anders M. Klöcker i Diretoratet for FødevareErhverv. Han glæder sig derfor over, at danskernes kendskab til mærket er blevet væsentligt større.
Cecilie Bech
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Fakta
I marts 2000 indførte Europa-Kommissionen et logo med teksten 'Økologisk jordbrug - EF-kontrolordning', som kan anvendes af producenter, hvis systemer og produkter er blevet kontrolleret og overholder EU-bestemmelserne.
Forbrugere, der køber produkter med dette logo kan være sikre på:
at mindst 95% af produktets ingredienser er frembragt efter økologiske produktionsmetoder
at produktet overholder reglerne i den officielle kontrolordning
at produktet kommer direkte fra producenten eller en tilberedningsvirksomhed i lukket emballage
produktet er forsynet med producentens, tilberedningsvirksomhedens eller sælgers navn og kontrolorganets navn og kode.
Kilde: Økologisk landbrug
Derfor håber og regner Anders M. Klöcker, chefkonsulent i Direktoratet for FødevareErhverv, med at det europæiske økomærke vil åbne op for handlen med resten af EU.
"Hvis det går, som vi håber og tror, så vil økomærket betyde en både øget eksport og import af økologiske varer i Danmark," siger han til Altinget.
Svært at sælge økologi til udlandet
Hidtil er de økologiske producenter stødt på vanskeligheder i forbindelse med handlen med de andre EU-lande, fordi de enkelte lande har forskellige mærkningsordninger til de økologiske produkter.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen