6. marts 2006 kl. 22.00, opdateret 1. januar 1900 kl. 00.00
Danskere vil advares om usund mad
NYHED: Et stort flertal af danskere vil gerne have et ernæringsmærke, som kan hjælpe dem til hurtigere at identificere de sunde og usunde varer på hylderne. Det viser en meningsmåling foretaget af A&B Analyse.
Anna Rossman Thejsen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Fakta
Spørgsmål 1:
Der har i en årrække været forsøgt flere initiativer, der skal sikre et ernæringsmærke, så forbrugerne kan se hvilke fødevarer, der er sunde og mindre sunde. Hvad synes du om et sådan mærke?
God ide: 78.3
Dårlig ide: 7.5
Hverken/eller: 14.2
Spørgsmål 2:
I hvilket omfang tror du, det ville påvirke dine fremtidige valg af dagligvarer, når du køber ind, hvis der kom en sådan mærkning?
Vil overhovedet ikke påvirke: 6.4 pct.
Vil ikke påvirke: 10.1
Hverken/eller: 8.8
Vil påvirke: 52.8
Vil påvirke meget: 21.2
Ved ikke: 8
Dårlig ide: 7.5
Hverken/eller: 14.2
Spørgsmål 2:
Vil ikke påvirke: 10.1
Hverken/eller: 8.8
Vil påvirke: 52.8
Vil påvirke meget: 21.2
Ved ikke: 8
Kilde: A&B analyse
Det viser en meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget blandt 895 danskere for Altinget.
78,3 pct. har svaret, at de synes, det er en god ide med et ernæringsmærke.
Mærke vil påvirke indkøbsvaner
Næsten lige så mange, 73,8 pct., svarer, at det i nogen grad eller i høj grad ville påvirke deres fremtidige indkøb, hvis de havde et ernæringsmærke at navigere efter, når de skulle købe ind til aftensmaden.
Dokumentation
Om A&B Analyse:
895 personer har deltaget i undersøgelsen, som A&B analyse har foretaget for Altinget.
A&B analyse har sammensat et Danmarks-panel, som de kalder for "mini Danmark".
Meningsmålingen er internetbaseret, men den tager højde for de usikkerheder, der er forbundet med nettet, så panelet fremstår som repræsentativt.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen