Det Økologiske Råds Nyhedsbrev April 2009

Dokumentation
Det Økologiske Råds Nyhedsbrev April 2009   Offentligt møde om klimakommissionen og alternative energiplaner 2. Formalia 3. 4. 5. 6.Ideer til det videre arbejde, herunder arbejdsgrupper, samt evt. øvrige forslag fra medlemmerne 7. 8.Evt.  Vi beklager, at vi i Global Økologi nr. 1/2009 har skrevet forkert ugedag – dog korrekt dato – for mødet. Date: A comprehensive Dutch study published in world's leading medical journal    This seminar focuses upon Danish as well as European solutions to pollution from traffic and has been partly financed by Europanævnet.   Program     Det Økologiske Råd udsender hæfte med fokus på partikler, kvælstofoxider og CO2 Mere om hæftet Hæftet giver en indføring i trafikkens forurenende udslip, de alvorlige sundhedseffekter, EU-lovgivningen, og det brede spektrum af løsninger, der nu blot samler støv, fordi regeringen tøver. Der er påvist en overdødelighed på omkring 50 % blandt personer, der bor under 50 meter fra en stærkt trafikeret gade. I København gælder det over 100.000 personer og svarer årligt til ca. 500 ekstra dødsfald. Til sammenligning omkommer i gennemsnit 15 personer årligt i byens trafik. Ligeledes kan tusinder af bronkitistilfælde, astmaanfald og andre sygdomme relateres direkte til trafikkens luftforurening. Særligt ultrafine partikler og den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid skader folkesundheden i byerne. De væsentligste kilder er dieselkøretøjer: Lastbiler, busser, varebiler, dieselpersonbiler og taxaer. Danmark lever ikke op til EU’s regler for luftkvalitet i byerne, fordi bykommunerne rent juridisk ikke kan få lov til at stille de nødvendige krav i miljøzonerne – ligesom de heller ikke må lave trængselsafgifter. Hæftet forklarer baggrunden for, at en række danske miljøorganisationer har klaget til EU-kommissionen over, at Danmark ikke overholder EU's grænseværdier for luftforurening. De tekniske løsninger findes rent faktisk - partikelfiltre og SCR-katalysatorer. Vi skal bare beslutte virkemidler, der kan indføre de tekniske løsninger og derved begrænse forureningen. Trafikken bidrager også med en stadigt større del af udslippet af drivhusgasser – ca. 30 % af landets CO Dét vi mangler er politisk handling. Derfor håber vi, at hæftet vil inspirere til debat om, hvordan de tekniske løsninger bliver sat i værk, så trafikkens luftforurening kan reduceres.  ------------- Fra elektronik til e-affald

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024