DF forsvarer aftale om dyretransporter: Fuld kontrol ville tvinge landmænd i knæ
KONTROL: Dansk Folkeparti ville ikke presse et tørkeramt landbrug med omkostninger, fortæller dyrevelfærdsordfører Karina Due om baggrunden for, at partiet ikke gik efter en aftale med endnu flere kontroller af dyretransporter. S undrer sig.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørDer er ikke nogen tvivl om, at da jeg startede forhandlingerne op, gik jeg efter et højere kontrolniveau, men jeg har også fundet ud af, at vi risikerer at tvinge et erhverv i knæ, som i forvejen er ret presset oven på denne her tørke, der har været i år.
Karina Due
Dyrevelfærdsordfører, Dansk Folkeparti
Det er altid et skridt fremad, når man øger kontrollen, men det resultat, som Dansk Folkeparti er kommet ud med, er en uambitiøs aftale, som risikerer ikke at give det fulde billede og finde de brodne kar i branchen.
Simon Kollerup
Dyrevelfærdsordfører, Socialdemokratiet
- Dansk landbrugs eksport af levende dyr ud af Danmark er gået kraftigt i vejret i det seneste årti.
- Antallet af levende grise, som transporteres over otte timer, er steget fra 1,9 millioner i 2007 til godt 9,4 millioner i 2017.
- Kontrollen med eksport-lastbilerne har i samme periode ligget stille på 100 årlige kontroller.
“Jeg er faktisk rigtig godt tilfreds.”
Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, om den aftale, som partiet tirsdag indgik med regeringen om mere kontrol af dyretransporter.
Det selvom aftalen det seneste døgns tid er blevet kraftigt kritiseret af især Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten.