Erhvervet sætter dagsordenen i fødevarebranchen
Kim Rosenkilde
RedaktørAnne Hauge
Kokke (71 pct.)
L&F (61 pct.)
Madskribenter og bloggere (58 pct.)
Fødevareministeriet (54 pct.)
Økologerne (49 pct.)
Forskere (45 pct.)
Dagligvarehandlen (42 pct.)
Folketingspolitikere (27 pct.)
DI (16 pct.)
- Kommuner og regioner (9 pct.)
(Tal i parentes angiver andel af undersøgelsens respondenter, der mener, at aktørerne er gode til at sætte dagsordenen.)
Den samme tendens ses i kommunikationsvirksomheden Aalunds PR Barometer, hvor Landbrug & Fødevarer scorer topkarakter sammen med Arla og Danish Crown.
"Fødevareagendaen er alt for vigtig til at overlade til erhvervet. Der er stort spillerum for at få flere aktører på banen, så vi får dybere og bredere debat om fremtidens madkultur," siger Astrid Haug, bestyrelsesformand i Dansk Kommunikationsforening.
Hun peger på, at blandt andet madbloggere og madskribenter har vist, hvordan man kan sætte en dagsorden. Noget, som både folketingspolitikere, regionerne, kommunerne og flere andre vigtige aktører kan lære af, eftersom de har en meget svag stemme i debatten.
Undersøgelsen er baseret på besvarelser fra 88 kommunikationsprofessionelle i fødevarebranchen. 16 procent af respondenterne er inden for det offentlige, 10 procent er hos fødevareerhvervet, 6 procent inden for dagligvarehandlen, 18 procent hos organisationer, 30 procent hos bureauer, 6 procent fra forskningsområdet, 2 procent er madbloggere, 5 procent fra staten og 8 procent er andet.
Rundspørgen er gennemført i maj 2014.
Aalunds PR Barometer® målte i 2013 otte af Danmarks største fødevareorganisationer på i alt 11 kommunikations- og imageparametre. 189 journalisters vurdering fra 73 forskellige medier ligger således til grund for resultaterne på bl.a. Danish Crown og Landbrug & Fødevarer.