Fairtrade er blevet populært hos danskerne

INDKØB: Danskerne er blevet mere bevidste om forholdene for de bønder, som producerer vores varer. Vi køber derfor mere fairtrade. Det viser en international forbrugerundersøgelse fra Globescan.

Danskerne er i højere grad blevet bevidste om vilkårene for de bønder, som producerer vores varer. Det viser resultaterne fra den nye internationale forbrugerundersøgelse Globescan.

Det er især børnearbejde og levestandarden for bønderne, som optager danskerne. Den øgede bevidsthed gør sig gældende for salget af varer med Fairtrade Mærket. Trods finanskrisen er andelen af solgte Fairtrade-varer stigende.

"Det, at den økonomiske krise er global, har i virkeligheden gjort danske forbrugere mindre egoistiske. Vi er blevet bevidste om, at når vi bliver ramt på privatøkonomien, bliver bønderne i eksempelvis Afrika ramt i endnu hårdere grad," siger Fairtrade Mærkets direktør, Jonas Giersing, i en kommentar på Fair Trade-mærkets egen hjemmeside.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024