Flere smiley-rapporter på nettet
Rasmus Bøttcher Christensen
Hvor kun halvdelen af virksomhederne havde rapporterne på nettet i sommer, har ni ud af ti butikker og restauranter nu et link til smiley-rapporten på deres hjemmeside. De lever derfor op til kravene i fødevareforliget fra 2007, der havde til formål at give borgerne en større tryghed ved de fødevarer, de køber i butikker og på restauranter.
Ministeren er tilfreds
Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) er godt tilfreds med udviklingen mod større synlighed på internettet.
"Vores fødevarevirksomheder er blevet gode til at skilte med smiley-rapporterne på deres hjemmesider. Det er en god service overfor forbrugerne. Hvis man for eksempel bestiller mad over telefonen eller nettet, kan man nu med et par enkelte klik se, hvilken smiley butikken har," lyder det i pressemeddelelsen.
Kun få virksomheder mangler
1.725 virksomheder blev kontrolleret i forbindelse med kontrolkampagnen. Af dem har 61 procent af virksomhederne en hjemmeside, hvor de markedsfører deres varer, og de har derfor pligt til at linke til smiley-rapporterne.
91 procent af disse virksomheder fik kontrolresultatet 1, fordi rapporterne blev vist som de skal. 219 af virksomhederne blev dog vejledt om, hvordan linket skulle anbringes m.v.
Ingen virksomheder fik bøder, men fire procent fik en indskærpelse, fordi de hverken havde link eller rapporter på deres hjemmeside.