Forbrugerråd præsenterer seks kriterier for klimamærkning af fødevarer

Forbrugerrådet Tænk fremlægger nu seks principper, der bør danne grundlag for et klimamærke på fødevarer. Organisationen appellerer samtidig til, at fødevareministeren kommer på banen. Der skal ske noget nu, lyder det.

De danske forbrugere skal have hjælp til at handle klimavenligt, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. 
De danske forbrugere skal have hjælp til at handle klimavenligt, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Klimaaftrykket skal sammenlignes på tværs af fødevarekategorier, ordningen skal være obligatorisk og det grafiske udtryk skal have mindst fem trin.

Sådan bør nogle af de konkrete principper for et klimamærke på fødevarer lyde, hvis det står til Forbrugerrådet Tænk.

Det er vigtigt, at man som forbruger kan træffe nogle mere kvalificerede valg, når man skal ændre sin adfærd.

Anja Philip
Formand, Forbrugerrådet Tænk

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024