Her er aktørernes ønskeliste til det nye Europa-Parlament

EUROPA-PARLAMENTSVALG: Kampen om landbrugs- og fødevarepolitikken udspiller sig i høj grad i EU. Altinget.dk har spurgt fem centrale aktører om deres ønsker til de nye parlamentarikere, som snart skal kæmpe for danske mærkesager i EU-systemet.
Efter valget vil 13 af Europa-Parlamentets 751 medlemmer være fra Danmark.
Efter valget vil 13 af Europa-Parlamentets 751 medlemmer være fra Danmark. Foto: Europa Parlamentet
Sara Fleckner Vilstrup

Det vigtigste er, at parlamentarikerne vælger den politiske praksis, der tager udgangspunkt i, at man vil have øget fødevareproduktion i Europa, og at de anerkender at fødevareproduktionen bidrager til beskæftigelse, eksport og vækst.

Anette Toft
Direktør for Landbrug & Fødevarer i Bruxelles
Om mindre end en måned er der valg til Europa-Parlamentet, hvor 13 danske politikere skal vælges. Dansk fødevareerhverv er i høj grad påvirket af de beslutninger, der træffes i EU. Derfor har Altinget.dk spurgt en række aktører, hvad de ser som den vigtigste fødevarepolitiske sag, som de nye parlamentarikere skal tage sig af i den kommende valgperiode.

Forbrugerrådet: Der skal styr på vildledning
En af de vigtigste sager for Forbrugerrådet er spørgsmålet om såkaldte sundhedsansprisninger siger fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Camilla Udsen.

Sundhedsanprisniger har i Danmark været til debat i forbindelse med sagerne om ulovlig navngivning af en række juiceprodukter fra juicekæden Joe & Juice, og Forbrugerrådets håb er nu, at Europa-Parlamentet kan være med til at indføre såkaldte ernæringsprofiler, som fastsætter, hvor meget fedt, salt og sukker en vare med sundhedsanprisninger må indeholde.

Hvorfor er sagen om sundhedsanprisninger vigtig?

"Der er stor risiko for, at sundhedsanprisninger kan vildlede forbrugere, fordi det kan få fødevarer til at se sundere ud, end de reelt er. Sundhedsanprisningerne forholder sig til, at der er et vitamin eller et mineral i fødevaren, som i markedsføringen kan få varen til at se sundere ud. Det er den ikke nødvendigvis, hvis den samtidig er fyldt med sukker, fedt og salt."

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024