Debat

Hold øje med berigelsen af fødevarer

DEBAT: Markedet for berigede fødevarer må ikke blive domineret af sød og fed junkfood, skriver FDB's formand Ebbe Lundgaard.
Ebbe Lundgaard er bekymret over berigning af usunde fødevarer.
Ebbe Lundgaard er bekymret over berigning af usunde fødevarer.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ebbe Lundgaard,
Formand for FDB og Coop

Danmark udgør et helt nyt marked for de funktionelle fødevarer. Det er nu tilladt at reklamere for produkters sundhedsmæssige egenskaber, og det betyder, at det fremover vil være langt mere oplagt for producenter af berigede fødevarer at få deres produkter på de danske supermarkedshylder. Produkterne skal derfor nok komme, spår Fødevareindustrien - trods danskernes generelle skepsis.

Danskerne: Ingen berigning af usund mad
En undersøgelse fra FDB Analyse gennemført i februar 2007 viser, at 78 procent af danskerne er imod, at usunde varer beriges med for eksempel vitaminer og mineraler.

Erfaringer fra andre lande viser, at danskernes skepsis er velbegrundet:
I England udgør slik, sodavand og junkfood hele 75 procent af de berigede fødevarer, der findes på det engelske marked. Noget kunne tyde på, at udviklingen er på vej i samme retning herhjemme: De producenter, der hos Fødevarestyrelsen ansøger om tilladelse til at berige fødevarer, tilhører den usunde gruppe - læskedrikke og andre sukkerholdige produkter.

Det er af flere grunde meget uheldigt. Vi står med et akut fedmeproblem - ikke mindst blandt børn og unge. Der er sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med at berige usunde fødevarer: Det kan forvirre forbrugerne - (bliver det nu sundt at drikke sodavand og spise bolcher, hvis de indeholder vitaminer?) Men der er sandelig også signalværdi forbundet med at tillade berigelse af fødevarer, man ellers appellerer til en stor del af befolkningen om at lade stå på hylden. En blåstempling af de varer, som er kilden til en begyndende fedmeepidemi, er et uholdbart politisk signal.
 
Et andet centralt spørgsmål er, om forbrugerne ved nok om vitaminer og mineraler. Ved vi, hvor meget vi skal have dagligt - og ikke mindst hvor meget vi maksimalt må indtage, før det bliver skadeligt?

I fremtiden skal vi overskue både sukkerregnskab og vitaminregnskab, når vi skal drikke et glas sodavand. Det er ikke sikkert, at det bliver nogen let opgave for den i forvejen overbebyrdede moderne forbruger.

I fremtiden skal vi overskue både sukkerregnskab og vitaminregnskab, når vi skal drikke et glas sodavand. Det er ikke sikkert, at det bliver nogen let opgave for den i forvejen overbebyrdede moderne forbruger.

Ebbe Lundgaard
Formand for FDB og Coop

Hold øje med tendenserne
Derfor må vi holde øje med tendenser, så vi ikke for sent indser, at markedet for berigede fødevarer domineres af sød og fed junkfood, der lanceres som sund. Og der er behov for oplysning til forbrugeren. Det er en opgave, som detailhandlen kan være med til at løfte, men butikkerne kan ikke gøre det alene. Skal indsatsen hænge sammen, må vi forlange en politisk indsats, som allerede fra start tager berigelsen af fødevarer og befolkningens bekymringer alvorligt - og holder producenterne i snor. Vi kan ikke overlade udbudet af varer til forbrugernes efterspørgsel, hvis der er blot et gran af tvivl om, hvorvidt forbrugerne kan foretage et oplyst valg - og det er der.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ebbe Lundgaard

Fhv. kulturminister (R), fhv. bestyrelsesformand, FDB
cand.mag. i engelsk, dansk og tysk

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024