L&F: Sukkerafgift kommer til at gøre ondt

SUKKERAFGIFT: Regeringens nye afgift på sukker kommer til at ramme de danske fødevareproducenter hårdt, mener Landbrug & Fødevarer. Det kan man ikke sige noget om endnu, siger skatteministeren.
Per Bang Thomsen
Fakta

Hovedpunkterne i Landbrug & Fødevarers kritik af lovforslaget:

- Den korte implementeringsfrist vil reelt gøre det umuligt at rette priserne til over for kunderne. Man vil derfor ikke umiddelbart se den ønskede adfærdsændring, som anføres som formålet med afgiften.

- Forslaget om stigning af afgiften på produkter med lavt sukkerindhold vil være konkurrenceforvridende i forhold til andre produkter

- Uforholdsmæssigt store administrative omkostninger til haste-implementering i virksomhederne.

- Udvidelse af afgiftsgrundlaget fra 2013 bør ske på et sagligt, sundhedsmæssigt grundlag

- Afgiftsstigningerne indebærer forringet konkurrence og risiko for udflytning af arbejdspladser til udlandet, særligt fra Danmarks udkantsområder.


Kilde: Landbrug & Fødevarer

Regeringens ønske om at hæve afgiften på sukker, chokolade og cigaretter kommer til at ramme de danske fødevareproducenter og forbrugere hårdt på pengepungen. Det mener Landbrug & Fødevarer, der netop har sendt et høringssvar afsted til skatteminister Thor Möger Pedersen (SF).

Ifølge erhvervsorganisationens beregninger på regeringens lovforslag er det især sukkerafgiften, der vil kunne mærkes hos de danske fødevareproducenter. Det er et problem, mener direktør Claus Søgaard-Richter.

På den korte bane vil det ramme de i forvejen trængte producenter, som ifølge Landbrug & Fødevarer får svært ved at tilpasse priserne til det nye niveau. Afgiften træder nemlig i kraft den 1. januar 2013, og ifølge erhvervsorganisationens høringssvar er implementeringsfasen alt for kort.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024