Margarineforeningen gør klar til nyt opgør med Lurpak

SMØRKRIG: Efter at være blevet slået tilbage til start af højesteret tager Margarineforeningen nu tilløb til at bringe kampen mod blandingsproduktet Lurpak Smørbar op igen politisk. Foreningen bag Lurpak afviser vildledning.
Arla markedsfører blandingsproduktet Lurpark Smørbar på en vildledende måde, så forbrugerne tror, at det er smør. Det mener Magarineforeningen.
Arla markedsfører blandingsproduktet Lurpark Smørbar på en vildledende måde, så forbrugerne tror, at det er smør. Det mener Magarineforeningen.Foto: lurpak.com
Sara Fleckner Vilstrup

Undersøgelsen viser, at Arla har en uretmæssig konkurrencefordel, ved at man har været i stand til at bruge Lurpak Smørbar, et smørbrand, til et blandingsprodukt. Det havde vi aldrig troet var muligt eller skulle blive lovligt.

Frederik Madsen
Generalsekretær i Magarineforeningen
Efter snart otte års forgæves kamp for at få blandingsproduktet Lurpak Smørbar af hylderne er Margarineforeningen ved at samle skyts til at råbe politikerne på Christiansborg op.

Siden 2006 har Margarineforeningen (MIFU), der repræsenterer de danske margarineproducenter, arbejdet for at få blandingsproduktet Lurpak Smørbar fjernet fra handlen. De mener, at Arla Foods sælger et blandingsprodukt forklædt som smør. Forbrugerrådet støttede Margarineforeningen i sagen.

Efter at have tabt en klagesag hos Fødevarestyrelsen i 2007, vendte Margarineforeningen deres kræfter mod Christiansborg. Her henviste daværende Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) dem til at prøve sagen ved domstolen.

Det har været uden held for Margarineforeningen. I efteråret 2013 stadfæstede Højesteret Landsrettens afgørelse om, at Margarineforeningen ikke har søgsmålskompetence overfor Fødevarestyrelsens afgørelse. I stedet henvises foreningen til at lægge sag an mod Arla, som producerer Lurpak, efter Markedsføringsloven.

Dokumentation
Sagen kort

I 2006 gik MargarineForeningen til myndighederne. De mener, at salg af at et blandingsprodukt med Lurpak-mærket var vildledning af forbrugeren, fordi Lurpak forbindes med smør.

I første omgang gav fødevaremyndighederne Margarineforeningen ret og Lurpak Smørbar blev forbudt. Afgørelsen blev omstødt ved en højere fødevareinstans efter klage fra Arla. Margarineforeningen ønskede at klage over Fødevarestyrelsens afgørelse og blev af daværende Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) henvist til, at de kunne føre sag ved domstolen.

Margarineforeningen bringer i 2008 sagen for domstolene. Under sagen gør kammeradvokaten gældende, at Margarineforeningen ikke har søgsmålskompetence og i stedet skal anlægge sag mod Arla efter Markedsføringsloven. I efteråret 2013 fastslår Højesteret, at Margarineforeningen ikke har søgsmålskompetence og sagen afvises fra domstolene.

Margarineforeningen har endnu ikke besluttet om de vil lægge sag an efter Markedsføringsloven. 


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024