Mejerier tøver med reklame for tilsatte vitaminer

INTERVIEW: Nye lempeligere EU-regler betyder, at fødevareindustrien fremover får ret til at berige og anprise fødevarer. De danske mejerier er dog yderst tilbageholdende med at tage de nye regler i brug. Altinget har spurgt formanden for Mejeriforeningen hvorfor.
Fakta
  • Europa-Parlamentet 16. maj stemte for et forslag, som har været flere år undervejs, om fælles EU-regler om berigelse og anprisning af fødevarer.

  • Senere på året skal Ministerrådet tage endelig stilling til forslaget.

  • Først når Rådet har stemt om forslaget, vil det formelt være vedtaget. Det forventes dog, at Rådet stemmer ja.

  • Dernæst skal fødevarevirksomheder søge om tilladelse til at anprise fødevarer. Tilladelsen gives, hvis der er videnskabeligt belæg for, at fødevaren har en sundhedsfremmende effekt.


  • Kilde: Altinget
    Ost 'med kolesteroltalssænkende effekt' eller mælk, der er 'godt for knoglerne', bliver i fremtiden lovligt at reklamere for i Danmark. Det sker efter, at Europa-Parlamentet 16. maj stemte for fælles EU-regler om berigelse og anprisning af fødevarer. Regler, som fødevareindustrien længe har ønsket sig.

    Alligevel har ingen danske mejerier aktuelle planer om at berige hverken mælk, ost eller yoghurt. Og hvad angår anprisning af sunde egenskaber er de fleste mejerier også særdeles tilbageholdende. De frygter forbrugernes dom.

    Nu har industrien længe plæderet for at få lov til at berige og anprise fødevarers sunde egenskaber. Hvorfor kaster mejerierne sig så ikke over de nye muligheder?

    "Jeg forstår godt, at mejerierne er tilbageholdende. Mejeriprodukter er meget følsomme over for, hvad forbrugerne mener om indholdet og markedsføringen af dem. Og indtil nu har vi stort set kun set dårlige eksempler på virksomheder, der har prøvet sig frem på det felt," siger den nyudnævnte formand for Mejeriforeningen, Bent Juul Sørensen.

    Altinget logoFødevarer
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    Seneste fra Fødevarer

    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024