Ministeren og L&F vil styrke EU's øko-mærke
Per Bang Thomsen
JournalistDer er et stort behov for at udbrede kendskabet til EU's øko-mærke. Vi importerer og eksporterer flere og flere økologiske varer på tværs af landegrænser, og derfor må vi have et stærkt og tillidsvækkende mærke, som kan give forbrugerne den nødvendige sikkerhed.
Mette Gjerskov
Fødevareminister (S)
Om EU's økologi-mærke:
EU's økologi-mærke er beregnet til at styrke forbrugernes tillid til den økologiske oprindelse og kvalitet af de økologiske føde- og drikkevarer. Mærkets tilstedeværelse på et produkt garanterer, at EU's økologiforordning er blevet overholdt.
Fra juli 2010 er EU's økologimærke obligatorisk for alle præemballerede økologiske fødevarer inden for Den Europæiske Union. Økologimærket må også anvendes frivilligt til ikke-præemballerede økologiske varer, der er produceret inden for EU, eller andre økologiske varer, der er importeret fra tredjelande.
Hvis flere europæere skal købe økologisk i fremtiden, bliver man fra EU's side nødt til at bruge flere penge på at udbrede kendskabet til det fælleseuropæiske øko-mærke. Det mener fødevareminister Mette Gjerskov (S), der onsdag var hovedtaler på Landbrug & Fødevarers økologikonference i Bruxelles.
For hvis ikke de europæiske forbrugerne kender mærket - et lille, grønne blad af EU-stjerner - når de står i deres lokale Netto, Tesco eller Carrefour, så kan det ifølge ministeren være svært for dem at have tillid til de økologiske produkter. Og det bremser den økologiske udvikling i Europa og derved de danske øko-landmænds eksportmuligheder.
"Der er et stort behov for at udbrede kendskabet til EU's øko-mærke. Vi importerer og eksporterer flere og flere økologiske varer på tværs af landegrænser, og derfor må vi have et stærkt og tillidsvækkende mærke, som kan give forbrugerne den nødvendige sikkerhed," siger fødevareminister Mette Gjerskov (S).
To mærker forvirrer ikke
Som det ser ud i dag, er kendskabet til det fælleseuropæiske økomærke lavt i både Danmark og resten af EU-landene.