Ministeren og L&F vil styrke EU's øko-mærke

ØKOMÆRKE. Det er de færreste, der kender EU's øko-mærke, og det skal der laves om på, mener både fødevareminister Mette Gjerskov (S) og Landbrug & Fødevarer. De vi nu have EU til at afsætte penge til mere markedsføring.
Per Bang Thomsen

Der er et stort behov for at udbrede kendskabet til EU's øko-mærke. Vi importerer og eksporterer flere og flere økologiske varer på tværs af landegrænser, og derfor må vi have et stærkt og tillidsvækkende mærke, som kan give forbrugerne den nødvendige sikkerhed.

Mette Gjerskov
Fødevareminister (S)
Fakta

Om EU's økologi-mærke:

EU's økologi-mærke er beregnet til at styrke forbrugernes tillid til den økologiske oprindelse og kvalitet af de økologiske føde- og drikkevarer. Mærkets tilstedeværelse på et produkt garanterer, at EU's økologiforordning er blevet overholdt.

Fra juli 2010 er EU's økologimærke obligatorisk for alle præemballerede økologiske fødevarer inden for Den Europæiske Union. Økologimærket må også anvendes frivilligt til ikke-præemballerede økologiske varer, der er produceret inden for EU, eller andre økologiske varer, der er importeret fra tredjelande.


Kilde: EU-Kommissionens hjemmeside

Hvis flere europæere skal købe økologisk i fremtiden, bliver man fra EU's side nødt til at bruge flere penge på at udbrede kendskabet til det fælleseuropæiske øko-mærke. Det mener fødevareminister Mette Gjerskov (S), der onsdag var hovedtaler på Landbrug & Fødevarers økologikonference i Bruxelles.

For hvis ikke de europæiske forbrugerne kender mærket - et lille, grønne blad af EU-stjerner - når de står i deres lokale Netto, Tesco eller Carrefour, så kan det ifølge ministeren være svært for dem at have tillid til de økologiske produkter. Og det bremser den økologiske udvikling i Europa og derved de danske øko-landmænds eksportmuligheder.

"Der er et stort behov for at udbrede kendskabet til EU's øko-mærke. Vi importerer og eksporterer flere og flere økologiske varer på tværs af landegrænser, og derfor må vi have et stærkt og tillidsvækkende mærke, som kan give forbrugerne den nødvendige sikkerhed," siger fødevareminister Mette Gjerskov (S).

To mærker forvirrer ikke
Som det ser ud i dag, er kendskabet til det fælleseuropæiske økomærke lavt i både Danmark og resten af EU-landene.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024