2. september 2016 kl. 03.00
Økologien slår rod i storkøkkener
VÆKST: Landets professionelle køkkener køber i stigende grad økologisk. Sidste år steg salget med 27 procent. Særligt de offentlige køkkeners økologi-indkøb er i vækst.
![Økologiske varer udgjorde i 2015 7,6 procent af det samlede salg til restauranter, kantiner, institutioner m.m. Det er tæt på tallene for detailhandlen, hvor økologiske varer udgjorde 8,4 procent af det samlede fødevaresalg i 2015.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/150261/14508.jpg)
![Tyson W. Lyall](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4639-tyson-w-lyall-2-48.jpg)
Tyson W. Lyall
RedaktørFakta
Nøgletal om økologien i professionelle køkkener, 2015:
* Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice (private og offentlige professionelle køkkener) udgjorde i 2015: 1661 millioner kroner. Det er en markant stigning på 27 procent i forhold til 2014.
* Økologiske varer udgjorde 7,6 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015.
* Antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" er steget med mere end 50 procent fra januar 2015 til januar 2016.
* Den offentlige sektors køkkener stod for ca. 44 procent af det økologiske marked til foodservice – svarende til 725 millioner kroner. Det er en stigning fra ca. 526 millioner kroner i 2014.
* Den private sektor aftog de resterende 56 procent – svarende til ca. 936 milloner kroner. I den private sektor er andelen faldet fra 60 pct. i 2014. Der er dog sket en stor stigning i salget i kroner i sektoren i perioden.
* Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice (private og offentlige professionelle køkkener) udgjorde i 2015: 1661 millioner kroner. Det er en markant stigning på 27 procent i forhold til 2014.
* Økologiske varer udgjorde 7,6 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015.
* Antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" er steget med mere end 50 procent fra januar 2015 til januar 2016.
* Den offentlige sektors køkkener stod for ca. 44 procent af det økologiske marked til foodservice – svarende til 725 millioner kroner. Det er en stigning fra ca. 526 millioner kroner i 2014.
* Den private sektor aftog de resterende 56 procent – svarende til ca. 936 milloner kroner. I den private sektor er andelen faldet fra 60 pct. i 2014. Der er dog sket en stor stigning i salget i kroner i sektoren i perioden.
Kilde: Salg af økologiske varer til foodservice 2015 (Danmarks Statistik)
Det røde økologimærke gør i stigende grad sit indtog i landets professionelle køkkener.
Alene i 2015 udgjorde salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice 1.661 millioner kroner.
Det svarer til en stigning på 27 procent i forhold til 2014.
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen