Lene Espersen har dyrevæld i kulissen og EU-reglerne i forgrunden. Hos mig er det stik modsat. Det er forskellen på mig og Lene Espersen - og den er temmelig væsentlig i denne her sag
Christian H. Hansen (DF)
Formand for Folketingets Fødevareudvalg
Fakta
SFs plan for dyretransporter:
1. Der skal laves en fast læsseplan. Fire dage før transporten skal der sendes en tegning af lastbilen. Tegningen skal vise antal rum og hvor mange dyr, der er plads til. Læsseplanen skal også oplyse lastbilens registreringsnummer, så man kan være sikker på, at det er den rigtige lastbil, som transporterer dyrene og at alt i øvrigt foregår, som det skal.
2. Man skal indføre såkaldt dobbelt rampekontrol. Det vil sige, at antallet af dyr kontrolleres ved samlestederne – både når dyrene læsses af og når de læsses på igen for videre transport.
3. Der skal altid være en dyrlæge til stede på gården, når dyrene hentes. I dag er det sådan, at dyrlægen kan være på gården for eksempel dagen inden transporten.
Kilde: SF
Fødevare- og retsordførerne troppede i går op til møde med justitsminister Lene Espersen. Dagsordenen var dyrevelfærd – en sag der blev aktuel igen i sidste uge, da det blev afsløret, at 97 smågrise var omkommet under en transport i Sydtyskland.
Men Justitsminister Lene Espersen var ifølge Kristen Touborg kun interesseret i at få gjort noget ved faste læsseplaner, og dermed kunne hun kun støtte et af de tre forslag som SFs fødevareordfører havde med i tasken.
Kristen Touborg var da også skuffet efter mødet.
Lene Epsersen er for passiv
"Jamen, Lene Espersen virkede rimelig interesseret i det forslag, der går ud på, at man skal have læsseplaner. Men der er en række af de andre tiltag, som hun ikke kunne være med til, og det skuffer mig lidt", siger Kristen Touborg.